Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

LinkedIn: ook voor advocaten?

Dat cliënten steeds vaker online op zoek gaan naar juridische bijstand, dat wist u al. U investeerde met uw kantoor in het design en de content van een professionele website. Maar potentiële cliënten raadplegen tegenwoordig steeds vaker ook andere online bronnen om informatie over u te vinden. Naast een eigen website is LinkedIn een belangrijk hulpmiddel geworden, zeker in een B2B-context. Louter aanwezig zijn met een soort veredeld online curriculum volstaat echter niet meer om op te vallen in de online massa. We geven u graag een paar nuttige tips.                         

Veel meer dan een online CV 

Een eerste aandachtspunt is uiteraard uw profielpagina. Zorg dat de informatie op uw profiel volledig en up to date is. Vermeld relevante opleidingen, ervaring, specifieke vaardigheden, talenkennis,... Vergeet ook niet om een foto toe te voegen: zonder foto krijgt uw profiel veel minder views. Lachen is toegestaan, maar al te informele vakantiekiekjes mijdt u beter.

Velen beschouwen dit als het enige en belangrijkste deel van LinkedIn en zien het als een soort elektronisch curriculum. Maar als u het goed aanpakt, kan uw profiel veel meer zijn dan dat. Benut de kopregel en de samenvatting optimaal om duidelijk te maken hoe u potentiële cliënten kan helpen. Doorspek uw tekst met interessante zoekwoorden en vermijd vakjargon en al te technische details. Bekijk het door de ogen van een prospect die op zoek is naar een advocaat en uw profiel maakt kans om effectief leads te genereren.

 

Een sociaal medium

Voor velen houdt het LinkedIn-gebruik daar op: een extra middel om “gevonden” te worden. Nochtans zijn er heel wat mogelijkheden om ook actief om te gaan met het medium. Deelnemen aan de conversaties die er gevoerd worden is een makkelijke manier om uw online zichtbaarheid te verhogen. Treed in interactie met anderen: voeg oude bekenden toe aan uw netwerk, reageer op posts, geef je mening. Feliciteer een studiegenoot met zijn nieuwe job. Draag op een authentieke manier bij aan de conversaties op LinkedIn.

U kunt uiteraard ook zelf conversaties starten en bijdragen posten. Gebruik posts in de newsfeed of gebruik het blogforum LinkedIn Pulse om blogposts te publiceren. Best practice is om eerst een blogpost te publiceren op uw eigen site en een paar dagen later op LinkedIn Pulse, mét verwijzing naar de originele post. U kunt zich trouwens ook aansluiten bij groepen die relevant zijn voor uw vakdomein en uw posts daar delen. Stel er vragen, neem deel aan discussies en ontdek er nieuwe connecties.

Voor al uw posts geldt: zorg dat ze relevant zijn voor uw doelgroep en dat meteen blijkt waarom. Voorzie uw posts dus van een sprekende titel en voeg altijd een beeld toe, zo valt u meer op in de feed.

Uw kantoor in de kijker

Een goede manier om uw online zichtbaarheid te versterken is om als kantoor te gaan samenwerken. Maak een bedrijfspagina aan voor het kantoor en zorg dat ook daar de informatie accuraat is en op een wervende manier geschreven. Post ook als kantoor regelmatig relevante content op uw pagina. Vraag aan uw medewerkers om op hun persoonlijke profielpagina aan te duiden dat ze bij uw kantoor werken en om de content van de pagina regelmatig in hun eigen netwerk te delen. Op die manier kunt u het bereik van uw posts op een relatief makkelijke manier aanzienlijk vergroten.

Hoe is het met uw aanwezigheid op LinkedIn gesteld? Maakt u optimaal gebruik van de mogelijkheden of heeft u nog werk voor de boeg?

Meer lezen over business development en sociale media voor advocaten doet u hier.



Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief