Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Hoe beginnen aan een crowdfunding campagne?

crowdfundingDe helft van de Belgen weet niet wat crowdfunding precies inhoudt. Dit waren de resultaten na het onderzoek van onderzoeksbureau iVOX in 2015. In onze vorige blogpost omtrent crowdfunding in België proberen we dan ook aan de hand van 10 feiten crowdfunding toe te lichten.

Elke crowdfundingcampagne beschikt namelijk over een doel, dit kan gaan over iets commercieel maar ook maatschappelijks of cultureel. Het doel is echter niet een bepaald bedrag ophalen maar eerder een nieuw product op de markt te zetten of de maatschappij proberen te verbeteren. Maar hoe doet u dit? Omar Mohout, Bart Vanhaeren en Ellen Lemaire geven u een eenvoudig stappenplan om een crowdfundingcampagne op te zetten.

  1. Alles vertrekt vanuit uw business- en financieel plan
    Een campagne opbouwen die enkel steunt op een basisidee, is onbegonnen werk. Er moet eerst en vooral een businessplan worden geschreven waarbij strategie en verhaal in de schijnwerpers worden gezet. Op welke markt bent u actief? Wat is het marktpotentieel? Wat is de USP? Hoe gaat u de markt betreden? ... Dit zijn allemaal vragen die uitgeklaard moeten worden vooraleer u van start kunt gaan.

  2. Bepaal de financieringsbehoefte
    Na het opstellen van het businessplan, is het financieel plan aan de beurt. Het is daarbij belangrijk dat u minimum voor een periode van 2 tot 3 jaar weet waar u met uw project naar toe kan gaan. Ook de kosten van de crowdfundingcampagne zelf mogen niet vergeten worden en verdienen een plaatsje in het financieel plan.

  3. Bepaal het op te halen doelbedrag
    Wat is nu een realistisch doelbedrag? Uw project trekken met enkel crowdfunding is niet haalbaar. Daarbovenop is bij een financiële crowdfunding een maximum bedrag opgesteld van € 300.000. Grote projecten moeten dus worden aangevuld met andere vormen, denk bijvoorbeeld aan subsidies of een bankfinanciering. 
    TIP : Hou bij het bepalen van uw doelbedrag rekening met het budget van uw crowdfundingcampagne!

  4. Bepaal het type crowdfunding dat u wilt gebruiken en hoe u uw supporters wilt belonen
    Welk soort crowdfunding u gaat gebruiken is afhankelijk van verschillende elementen. Is uw onderneming achtief in B2C of B2B? Bent u op zoek naar zaaikapitaal? Is het noodzakelijk uw supporters te belonen? Gaat u werken met een aandelencampagne? Wat is de motivatie van uw supporters om in te stappen? Niet enkel bepalen deze vragen het type crowdfunding maar ook helpen ze bij het kiezen van de juiste beloning.
    TIP : Maak gebruik van een beloningsladder.

  5. Selecteer een platform
    Elk platform bezit over zijn eigen kenmerken. Het juiste kiezen is dan ook cruciaal om uw campagne te doen slagen. Het type en aard van het project, uw bereik, de manier van betalen, de periode van uitbetalen, het al dan niet gebruiken van commissies, ... zijn allemaal zaken waaraan u moet denken en zijn bepalend in de keuze van platform. 

  6. Geef vorm aan u campagne
    Het effectief opstellen van een campagne vergt enige planning. Mohout, Lemaire en Vanhaeren geven u vier kernpunten:
    * Gebruik een persona om uw publiek beter te begrijpen;
    * Stel een sterk team samen;
    * Teken het verloop uit en plan deadlines en mijlpalen;
    * Trek uw publiek aan door middel van marketing content (Vb. via een videoboodschap of blog). 

  7. Stel een communicatieplan op
    Maak een communicatie- en marketingstrategie om een ruimer publiek aan te trekken aan de hand van sociale media of live crowdfundingevents. 

  8. Lanceer uw project
    Na de voorbereiding, het samenstellen van uw team en het samenbrengen van supporters is het tijd om te gaan lanceren. Wees niet bang om geld te vragen! Uw supporters hebben immers al interesse. Een uitgekiende planning helpt de controle te behouden over het verloop en zorgt ervoor dat alles vlotjes verloopt. 

  9. Rond uw campagne af
    Blijf een goede band onderhouden met uw supporters, voorzie een speciale versie en bijkomende, originele beloningen! Op die manier geraakt uw campagne niet in een dip en blijft er geld binnenstromen. Als het doel is behaald, vergeet niet te leveren wat u heeft beloofd! Communiceer en hou iedereen op de hoogte. Zo kunt u uw campagne op een goede manier afsluiten.

Wilt u meer weten over crowdfunding?

carrousel crowdfunding
Het boek Crowdfunding in België van auteurs Mohout, Vanhaeren en Lemaire, beantwoordt op een duidelijke manier tal van vragen. Wat is crowdfunding nu? Hoe kan dit zorgen voor de nodige zuurstof voor projecten, ideeën en mensen? Hoe bouwt u een succesvolle crowdfundingcampagne uit? En vooral, hoe bouw je een gemeenschap van gepassioneerde supporters rond uw project? 

Meer info over 'Crowdfunding in België' »


Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief