Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Help! Mijn medewerkers vluchten

Duurzaam leiderschapBurn-outs, werknemers die wegvluchten en absenteïsme. Het zijn allemaal gevolgen van een toxische werkplek: een plek waar geen ruimte is voor mensen die niet meekunnen, waar iedereen zijn eigenbelang vooropzet en waar niet wordt gekeken naar de persoon als individu.

Het effect van een toxische werkplek is niet te onderschatten. Het vernietigt de identiteit en waardigheid van mensen. De oorzaak van een destructieve werkplek? Een ontspoorde leider wiens karakter geërodeerd is. Hoe vermijdt een leidinggevende dit? Hoe creëert u een duurzame werkplek voor uw collega’s?


 

Door uw leiderschapsstijl. En daarvoor baseert u zich het best op uw karakter. Integreer de vier kwaliteiten die ons mens-zijn bepalen. Het zijn kwaliteiten die in deze snel veranderende maatschappij onder druk staan, maar die van belang zijn om een leiderschapscrisis te vermijden.

 

1. Empathie

Schenk aandacht aan de anderen en plaats uzelf in andermans schoenen. Probeer uw collega’s te begrijpen, toon uw begrip en neem actie op basis ervan. Dat doet u door rekening te houden met de verschillende behoeftes, sterktes en ambities van anderen. Alleen door rekening te houden met de eigenheid van mensen zal u hun ontwikkeling ondersteunen. Wat krijgt u in ruil hiervoor? Vertrouwen, respect en mensen die zichzelf durven zijn.

“Het is waar dat mensen met minder empathie gemakkelijker de top kunnen bereiken. Maar zal u zonder empathie ook aan de top kunnen blijven? Het antwoord is neen.”

2. Rechtvaardigheid

Hoe kan u ervoor zorgen dat mensen zich gewaardeerd voelen? Hou een evenwicht tussen empathisch zijn en rechtvaardigheid ten opzichte van anderen. Rechtvaardigheid gaat over inclusiviteit: mensen in het systeem betrekken en hen door een gedifferentieerde aanpak toch zoals iedereen behandelen.

 

3. Wederkerigheid

Bij wederkerigheid is zowel instrumentele waarde (de basis van arbeidsovereenkomsten) als symbolische waarde (niet tastbaar). Probeer als leider een verbinding te creëren die het instrumentele overstijgt. Zorg ervoor dat uw team of organisatie zo’n aantrekkingskracht uitoefent op mensen, dat ze willen blijven. Link wederkerigheid ook aan zinvolheid. Zo vermijdt u een cultuur waarin niemand bereid is iets te doen als ze er niets voor terugkrijgen.

“Wederkerigheid staat of valt met vrijwilligheid.”

4. Mildheid

Mildheid maakt ons menselijker, ook in organisaties. Organisaties kunnen succesvol zijn zonder mildheid. Maar een humane onderneming zal beter presteren op lange termijn.

 

Het is aan u als leider om een evenwicht te zoeken tussen deze vier eigenschappen. En dit alles sluit niet uit dat u geen neen kan zeggen. Stel bij moeilijke situaties gewoon altijd deze twee vragen:

  1. Is dit het juiste om te doen?
  2. Kan ik het op de juiste manier doen?

Is het antwoord negatief? Dan laat u uw morele overwegingen links liggen. U zal onverschillig worden voor de menselijke kant van business en de ruimte rondom u zal toxisch worden. Als dat gebeurt hebt u drie opties: aanvaarden, verzetten en verandering brengen of vluchten.

“Het psychologische en het sociale kapitaal is de grootste hefboom van het succes van de onderneming en van duurzaamheid.”

Meer weten over duurzaam leiderschap?

David Ducheyne schreef het boek Duurzaam leiderschap. Hoe leiden in een VUCA-wereld voor leiders die op zoek zijn naar inspiratie om hun leiderschap vorm te geven. Benieuwd naar de ingrediënten om op een duurzame manier te leiden? Ontdek ze in dit inspirerende boek.


Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief