Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Eerste hulp bij conflicten op de werkvloer

Sandra Peeters (Seven Miles) begeleidt al 15 jaar organisaties bij veranderingstrajecten, als consultant, trainer en coach. Ze is ervan overtuigd dat bemiddeling een conflict op de werkvloerkerncompetentie moet worden van elke leider. Weet jij hoe je als leidinggevende omgaat met conflicten op de werkvloer?  Sandra geeft je alvast 10 tips:

  1. Het is hun conflict, niet dat van jou.
    Tel tot drie en zeg tegen jezelf: het is hun conflict, niet dat van mij.
  2. Las een time out in.
    Laat de betrokken partijen eerst even tot rust komen.
  3. Zoek een rustige en neutrale plaats.
    Bespreek het probleem in een ruimte zonder stoorzenders, die voor beide partijen neutraal is.
  4. Creëer een veilige context.
    Maak samen afspraken over de vertrouwelijkheid van het gesprek.
  5. Geef beide partijen evenveel aandacht.
    Zowel verbaal als non-verbaal.
  6. Zoek uit waar het écht om gaat.
    Stel W-vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarmee. MAAR: let op met ‘waarom-vragen’. Gebruik liever: Wat maakt dat….
  7. Wees neutraal.
    Neem NOOIT een standpunt in en spreek geen oordelen uit (ook al heb je er veel).
  8. Stel verdiepende vragen.
    Welk effect heeft dat op jou? Hoe voel jij je daarbij? Wat vind jij belangrijk? Wat maakt dat je (gevoel: boos bv.) bent?
  9. Laat geen verwijten toe.
    Vraag de partijen altijd vanuit de ik-vorm te spreken.
  10. Vat ieders verhaal samen in hun woorden.
    Gebruik woorden zoals: Ik hoor je zeggen dat …., voor jou is het belangrijk dat …

conflictbemiddeling op het werk

Meer lezen?

Wil je meer tips over conflictbemiddeling op het werk? Lees het boek dat Sandra Peeters samen met Ingrid Larik schreef. ‘Conflictbemiddeling op het werk’, een praktische gids voor managers en HR-professionals is uitgegeven bij die Keure en kost 29 euro.


Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief