Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Allemaal digitaal? Over digitale koudwatervrees in de juridische sector

Anno 2017 neemt in zowat elke sector het digitale aspect van marketing de overhand. Een bedrijf zonder website? Quasi ondenkbaar. Reclamecampagnes op Facebook, aanwervingen via LinkedIn en klanten informeren via blogs, het is stilaan de nieuwe standaard. Het was ook nog nooit zo eenvoudig om je online zichtbaar te maken voor (potentiële) klanten.

Inmiddels is ook bijna elk advocatenkantoor ervan overtuigd dat een online aanwezigheid nuttig is – al is het maar om in de lijst met zoekresultaten van Google te verschijnen. De advocatenkantoren die over een (statische) website beschikken en die een elektronische nieuwsbrief versturen, zijn dan ook talrijk. En toch lijkt er over digitale marketing (sociale media, blogs) nog behoorlijk wat koudwatervrees te bestaan onder advocaten.

Het digitale water is veel te diep

HetWebsites zijn voor juristen het ideale platform om zich te profileren dient gezegd: er zijn goede redenen waarom advocaten het lastiger vinden om zich van digitale marketingmiddelen te bedienen. De regels waarmee zij rekening moeten houden zijn talrijk en vaak complex. Met name de deontologische reglementen zijn niet altijd even makkelijk hanteerbaar in de internetsfeer. Ook de auteurswetgeving, de vertrouwelijkheid en het beroepsgeheim stellen beperkingen aan de online bewegingen van advocaten.

Daartegenover staat wel dat cliënten online op zoek gaan naar antwoorden op juridische vragen. Uit een recent onderzoek van de Orde van Vlaamse Balies blijkt dat de Vlaming in 2015 liefst 30% meer juridische opzoekingen verrichtte op het internet in vergelijking met 2010. Advocaten die relevante inhoud aanbieden via de juiste kanalen komen in de online schijnwerpers te staan.  Ze worden dus ook beter gevonden door potentiële cliënten met vragen.

Een online gesprek voeren

“Maar waarom zou ik al mijn juridische expertise gratis en voor niks te grabbel gooien?”, klinkt het vaak. De kunst ligt natuurlijk in het doseren. Vaak volstaat het om cliënten attent te maken op de gevolgen van nieuwe wetgeving of rechtspraak en hen voor meer gedetailleerde uitleg of persoonlijk advies uit te nodigen voor een gesprek. Posts op blogs of sociale media zijn een manier om initiële, verkennende vragen van cliënten te beantwoorden. Meer diepgaande informatie laat je beter achterwege.

Al bij al is digitale marketing ideaal om op een gebruiksvriendelijke en goedkope manier, geregeld en snel nuttige informatie te delen. Zo treedt u met (potentiële) cliënten in dialoog. Advocaten die cliënten en hun vragen centraal zetten, bouwen zo ook op het internet verder aan hun reputatie. Digitale aanwezigheid leent zich trouwens niet enkel als middel om in contact te treden met cliënten – het is ook een laagdrempelige manier om netwerken met confraters, academici en andere professionals op te bouwen of uit te breiden.


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief