Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Crowdfunding in België: tien feiten

De term “crowdfunding” geraakt stilaan ingeburgerd. Toch blijkt uit een bevraging van onderzoeksbureau iVOX (oktober 2015) dat de helft van de Belgen geen idee heeft wat crowdfunding precies is. Hoog tijd om de belangrijkste zaken even op een rijtje te zetten.

  1. Crowdfunding is een financieringsoplossing waarbij de projecteigenaar een oproep doet bij een groot aantal investeerders - bij de “crowd” dus - om geld op te halen voor de realisatie van zijn of haar project.
  1. Een crowdfundingproject kan een commercieel doel hebben, maar ook een meer maatschappelijk of cultureel karakter hebben, zoals het maken van een film of het schrijven van een boek. Naast loutere financiering kan crowdfunding ook als doel hebben om klanten te vinden, om aan marktonderzoek te doen of om promotie te maken voor een project.
  1. Gemiddeld loopt een crowdfundingcampagne 30 tot 45 dagen.
  1. Per project investeren tussen de 100 en 150 mensen via crowdfunding.
  1. In 2015 bedroeg de globale omzet voor crowdfunding 120 miljard euro ofwel 1% van het wereldwijde uitstaande kredietbedrag. Het fenomeen groeit exponentieel.
  1. In België staat crowdfunding nog in zijn kinderschoenen. In 2014 bedroeg de Belgische markt van crowdfunding 4,35 miljoen euro. Daarmee doen we het een pak slechter dan onze buurlanden, hoewel er een inhaalbeweging lijkt te zijn.
  1. Een mogelijke verklaring voor de achterstand van crowdfunding in België is het bijzonder ingewikkelde regelgevend kluwen. Dat legt projecteigenaars én investeerders verschillende complexe – en soms onduidelijke – regels en procedures op. Zonder drastische wetgevende tussenkomst is het nog maar de vraag of crowdfunding in België de wereldwijde groei van het fenomeen kan bijbenen.
  1. 7,4% van de Belgen heeft al aan een crowdfundingcampagne deelgenomen. Maar liefst 84% van hen overweegt om het opnieuw te doen.
  1. Vooral de hoogopgeleide jonge Vlaming is bereid om te investeren in crowdfunding. Uit het iVOX-onderzoek blijkt dat de actieve crowd nog heel wat groeipotentieel heeft: 25% van de Belgen overweegt in de toekomst aan crowdfunding deel te nemen.
  2. Het financiële en het functionele aspect lijken het zwaarst door te wegen bij Belgische investeerders in crowdfundingprojecten. Maar ook innovatie en het emotionele en sociale aspect worden vaak genoemd als motief om voor een bepaald project te kiezen.

 

Wil je meer weten over de kracht van crowdfunding en wil je je verdiepen in het Belgische crowdfundinglandschap? Of wil je zelf aan de slag gaan en je geld ophalen bij de ‘crowd’? Dan is Crowdfunding in België verplichte lectuur.

> Ontdek dit boek

 

Eerder op zoek naar een grondige juridische analyse van het fenomeen crowdfunding? Dan verwijzen we je graag naar Crowdfunding - Recht en onderneming.

> Ontdek dit boek


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief