Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Crowdfunding: enkele checklists

Bij het opstellen van een crowdfundingcampagne zijn er een hele reeks van elementen die niet vergeten mogen worden. In de vorige blogpost bespreken we meer in detail de Crowdfundingverschillende stappen die u moet doorgaan bij het opstellen van een campagne. Om het u extra gemakkelijk te maken hebben de auteurs Omar Mohout, Bart Vanhaeren en Ellen Lemaire een handige checklist opgemaakt in hun boek 'Crowdfunding in België'. We geven u graag enkele voorbeelden:

1. Supporters & backers

  • Begin zo vroeg mogelijk met het opbouwen van een gemeenschap van supporters. Verzamel hierbij zoveel mogelijk e-mailadressen en /of volgers via socialemediakanalen waarmee u ze tijdens de campagne kan bereiken.
  • Zorg dat uw gemeenschap groot genoeg is om 15-30% van het doelbedrag op voorhand te bekomen.
  • Creëer verschillende niveaus van beloningen in functie van uw supporters (bij financiële crowdfunding is dit evident). 

2. Fiscaal/Juridisch

  • Indien u geld ophaalt voor een vennootschap (per definitie altijd bij financiële crowdfunding) heeft u een ondernemingsnummer nodig met daarbij horende bankrekeing. Ga ook na bij het platform of de juridische structuur van uw vennootschap volstaat.
  • Voor reward based crowdfunding moet u rekening houden met te betalen BTW. Controleer bij het gekozen platform of de boekhouder wat de BTW-regels zijn voor uw type project.
  • Kijk goed na wanneer u uw geld krijgt van het platform.
  • Controleer wat de voorwaarden zijn. 

3. Marketingplan

  • Maak een socialemediakalender.
  • Maak een profiel aan op alle relevante sociale netwerken.
  • Maak een pre-launch landingspagina.
  • Zorg voor een subscription mogelijkheid op de landinspagina.
  • Zorg voor Google Analytics op de landingspagina.
  • Maak een lijst van namen en contactgegevens van personen die u kent en die potentieel supporter kunnen worden.
  • Maak een lijst van relevante bloggers en journalisten.
  • Maar een lijst van influencers in je specifieke niche.
  • Maak een persbericht.
  • Organiseer een lanceringsevent dat men niet snel zal vergeten.
  • Monitor de buzz op sociale media via tools als HootSuite.
  • Zet Google Alerts aan om te monitoren waar uw project genoemd wordt op het web.

Wilt u graag meer tips en checklists? 

crowdfunding
In het boek 'Crowdfunding in België' worden feiten en recent cijfermateriaal afgewisseld met cases en verhalen. Wilt u u ook verdiepen in het Belgische crowdfundinglandschap? Wilt u zelf aan de slag gaan? Dan is ‘Crowdfunding in België’ het boek dat u gelezen moet hebben.

 


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief