Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Waarom u anders moet communiceren op uw website dan in uw brochure

Het is een fenomeen dat veel websites treft, inclusief die van advocatenkantoren. Misschien is het u ook al opgevallen, maar veel websites lijken wel een doorslagje van de bedrijfsbrochure of het drukwerk opgesteld door de marketingafdeling. En dat is behoorlijk jammer, want zulke teksten worden niet gelezen online. Een gemiste kans dus. Hoe het dan wel moet? Dat leest u in dit artikel.

Hou het eenvoudig 

Bezoekers op uw website zijn als roofdieren op zoek naar een prooi. Ze zijn op jacht naar juridisch advies, bijstand in een procedure. Als ze op uw site belanden, hebben ze een spoor geroken en beslissen ze razendsnel of dat spoor naar een lekker hapje leidt en of het een makkelijke vangst wordt. Ofwel: of uw website hun biedt wat ze zoeken en of ze de informatie makkelijk en snel kunnen terugvinden.

Tip: hoe complexer uw website en hoe beter de relevante informatie verstopt zit, hoe groter de kans dat de bezoeker wegklikt, op naar de volgende site. Zorg dus voor een heldere structuur en overlaad bezoekers niet met informatie die er eigenlijk niet toe doet.

Begin met de essentie

Schrijven voor het web is een aparte discipline. Als u een artikel schrijft, dan begint u doorgaans met een inleiding, biedt u een overzicht van de literatuur om dan uiteindelijk tot een conclusie te komen. Het belangrijkste deel van uw tekst komt dus helemaal op het einde.

Online werkt dat net omgekeerd: de belangrijkste informatie komt eerst. Vaak is dat een eenvoudige uitleg van wat u precies doet. Pas daarna volgen de belangrijke details en eventueel wat achtergrondinformatie. Dat is wat journalisten verstaan onder de structuur van de “omgekeerde piramide”.

Tip: zorg dat bezoekers bij een eerste blik op uw site meteen doorhebben wat u precies kan doen voor hen.

Schrijf voor scanners

Het zal u misschien verbazen, maar bijna niemand leest op het web. Minder dan 16% van alle mensen leest webpagina’s woord voor woord. De meesten lezen niet, ze scannen.

Tip: schrijf voor scanners.

  • Communiceert de titel van de pagina duidelijk wat u doet?
  • Gebruikt u lijstjes en bullets?
  • Brengt u structuur aan in uw teksten?
  • Ondersteunt u uw tekst met relevante foto’s?
  • Maakt het menu onmiddellijk duidelijk waar de bezoeker de gezochte info vindt?

Doe normaal

Gebruik de woorden die uw bezoekers gebruiken. Vermijd hoogdravende, formele taal en wees zuinig met jargon. Teksten op een website moeten niet creatief zijn, maar duidelijk. Eenvoud wint online van toeters en bellen.

Tip: bedenk eens wat voor woorden en zinnen uw cliënten gebruiken als ze bij u voor het eerst op consultatie komen. Wat voor vragen stellen ze en in welke bewoordingen doen ze dat? Gebruik die exacte taal op uw website en u verhoogt de herkenbaarheid én scoort in één klap beter in Google.

Een website is geen boek

Iemand die een boek leest begint in principe niet lukraak op een pagina middenin het boek. Op het web ligt dat anders: weinig bezoekers op uw website zullen die van A tot Z lezen, van begin tot einde. Vaak komen ze niet eerst op de homepagina terecht, maar op een van de andere pagina’s van uw site. Hou er bij het opstellen van uw teksten dus rekening mee dat elke pagina de eerste pagina kan zijn die bezoekers te zien krijgen.

Tip: zorg ervoor:

  • dat elke pagina makkelijk te scannen is.
  • dat elke pagina aangeeft waar mensen zich bevinden op uw site (en op wat voor site ze beland zijn).
  • dat elke pagina een duidelijke call to action heeft, ofwel duidelijk aangeeft wat de volgende stap is (doorklikken naar een andere pagina, contact opnemen, inschrijven voor een nieuwsbrief,…).

Meer lezen over marketing en communicatie in de juridische wereld? Vul onderstaand formulier in en ontvang alle artikels van onze reeks ‘Marketing in de advocatuur’ in uw mailbox. Veel leesplezier!


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief