Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Citymarketing: meer dan een originele baseline en een logo

Over citymarketing bestaan veel vooroordelen. Maar toch heeft iedere stad of gemeente er baat bij!stad

  • Citymarketing is niet alleen iets voor de grote steden of gemeenten.
  • Citymarketing heeft geen grote budgetten nodig.
  • Citymarketing dient niet alleen om toeristen aan te trekken.

Het is een langetermijnproces dat bestaat uit verschillende, met elkaar samenhangende activiteiten gericht op het aantrekken en behouden van specifieke doelgroepen voor een bepaalde stad of gemeente.

De voornaamste doelgroepen zijn

  • de bewoners
  • de bezoekers
  • de bedrijven / ondernemers

Citymarketing is werken op twee fronten: het heeft een marketingluik en een realisatie- of productluik. Het is dus meer dan een logo en een baseline!

Zet je stad of gemeente op de kaart

Citymarketing is van belang om als stad of gemeente mee te kunnen in een voortdurende veranderende wereld met wijzigende verwachtingen van doelgroepen.stad

De concurrentie tussen steden en gemeenten is toegenomen als gevolg van de groeiende mobiliteit van doelgroepen. Als een stad of gemeente correct inzet op citymarketing, kan men een positieve return verwachten.

Het via citymarketing versterken van de aantrekkelijkheid van een stad of gemeente voor haar doelgroepen heeft ongetwijfeld positieve gevolgen die zich meestal in een grotere economische en sociaal-culturele activiteit.

Op beleidsvlak kan citymarketing de ontbrekende factor zijn in het gehele stedelijke of gemeentelijke beleid. Als overkoepelende beleidsvisie laat het toe om consistente beleidsbeslissingen en -acties te nemen in de verschillende beleidsdomeinen zoals wonen, lokale economie, cultuur…

Het opent mogelijkheden om andere zowel publieke als private partners die ook belang hebben bij een goed werkende stad of gemeente bij het beleid te betrekken. Veel handen maken immers licht werk!

Kortom: start als gemeente of stad vandaag nog met citymarketing. Stel realistische doelstellingen, handel consequent en evalueer regelmatig. Je zal zien: dan kom je er wel!

citymarketing

 

Wil je meer tips over citymarketing? Bent je benieuwd hoe je meer uit jouw stad of gemeente kan halen? Kriebelt het bij jou ook altijd bij het lezen van inspirerende verhalen van collega’s? Bestel dan vandaag nog het boek ‘Citymarketing’ en zorg dat ook jouw organisatie aan de slag kan met deze praktische handleiding.

Meer informatie? Klik hier.


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief