Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

To tweet or not to tweet: waarom advocaten sociale media vaak links laten liggen


sociale media business manAnno 2017 zijn er nog maar weinig professionals die zich niet met enthousiasme op sociale media begeven. Van de bankdirecteur tot de slager op de hoek: iedereen liket, sharet en post erop los. En ook al zijn er ook advocaten die gretig gebruik maken van tools als Twitter of LinkedIn, echt ingeburgerd lijkt social media marketing nog niet in de juridische wereld. Terecht of niet?

Dichtbij de cliënt

Op het eerste zicht lijken sociale media heel wat opportuniteiten te bieden voor advocaten, een beroepsgroep die soms nog kampt met een ivoren-toren-imago. Met sociale media is de advocaat opeens snel en eenvoudig bereikbaar. Sociale media verlagen niet alleen de drempel voor de cliënt om dat initiële contact te leggen met een advocaat, ze vergemakkelijken en bevorderen ook de dialoog die erop volgt. Advocaten kunnen via sociale media ook hun stem laten horen in het maatschappelijk debat.

Bovendien ontsnappen ook advocaten niet aan de wetten van de marketing van de 21e eeuw. Je hoort je dààr te begeven waar je klant zich bevindt. Online dus. Andere juridische dienstverleners doen ook aan content marketing en zijn (actief!) aanwezig op sociale media – dan kunnen advocaten niet achter blijven. Snelle en snedige interacties rond actuele thema’s kunnen bijdragen aan de reputatie van de advocaat en/of het kantoor en voor extra visibiliteit zorgen. Ook de connecties die ontstaan op sociale media met confraters, academici en andere professionals kunnen hun nut bewijzen. 

Sociale media: deontologische overwegingen

Snel en gemakkelijk (en gratis) communiceren, daar kan niemand iets op tegen hebben, toch? 

Het is nochtans daar dat het schoentje wringt volgens sommigen. Want gaat met al dat snelle over-en-weer getweet niet alle nuance verloren? Is een juridische kwestie niet inherent te complex om er in 140 karakters je mening over te spuien? Om die te vatten in een Facebookpost? En houdt dat participeren aan het maatschappelijke debat ook geen gevaren in? Wat als confraters op onverantwoorde manier omgaan met sociale media en daarmee de hele beroepsgroep te kijk stellen?computer met sociale media

Stuk voor stuk terechte overwegingen. Er zijn wel degelijk goede redenen waarom advocaten het lastiger vinden om zich van digitale marketingmiddelen te bedienen dan andere professionals. Met name de deontologische reglementen zijn niet altijd even makkelijk hanteerbaar in de internetsfeer. Sommige online bewegingen kunnen de vertrouwelijkheid en het beroepsgeheim in het gedrang brengen. Online connecties of “vriendschappen” met verdachten, getuigen, magistraten ,… houden dan weer andere risico’s in. Ook de auteurswetgeving stelt beperkingen aan de online manoeuvreerruimte van advocaten.

Een gezond (online) evenwicht zoeken lijkt daarom de boodschap. De advocaten die een waardevolle inhoudelijke bijdrage leveren via sociale media en zich tegelijk bewust zijn van de gevaren, trekken wellicht aan het langste digitale eind.


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief