Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Waarom advocaten zo kwetsbaar zijn voor burn-out en wat eraan te doen

Het is een klein mirakel dat de term “burn-out” het de voorbije jaren nooit tot woord van het jaar schopte. Zelden werd een psychische aandoening zo gehypet. Maar hoezeer het fenomeen ook om zich heen lijkt te grijpen, toch blijft het in veel middens een taboe. Ook in de juridische sector – waar heel wat slachtoffers vallen – werd het lange tijd niet ernstig genomen. Daar lijkt nu stilaan verandering in te komen. Wat maakt dat advocaten zo gevoelig zijn voor chronische stress en burn-out en wat kunnen ze daar aan doen?

Advocaten: vogels voor de burn-out kat

Vrije beroepers en in het bijzonder advocaten blijken bijzonder gevoelig te zijn voor stress en burn-out. Gezien de aard van het werk is dat ook niet verwonderlijk: de werkdruk is hoog,burn out op werk de deadlines veelvuldig. Hoezeer u als advocaat ook probeert te anticiperen op wat zal komen, er doen zich steeds onverwachte omstandigheden voor die de planning dwarsbomen.

Ondertussen moet u zien bij te blijven met de steeds evoluerende wetgeving, zijn er de talrijke administratieve taken (Btw! Facturen!) en deontologische plichten. De doorgedreven digitalisering en de technologie die het mogelijk maakt dat we de klok rond online zijn maken van de vermaledijde work/life balance een verdomd moeilijke oefening.

Bovendien is de markt van de juridische dienstverlening geëvolueerd van een aanbodgedreven naar een vraaggedreven markt. En de eisen van cliënten zijn niet min: ze willen op hun wenken bediend worden met kwaliteitsvolle adviezen en verdediging. En uiteraard liever gisteren dan vandaag. De stress waaraan veel advocaten blootgesteld worden is chronisch, en het is net dat wat hen zo kwetsbaar maakt voor burn-outs.

Hoe kunt u als advocaat een burn-out voorkomen? 

  1. Zorg voor voldoende rust. Maar liefst 20% van de Belgen kampt met slaapproblemen. Op lange termijn is dat nefast voor uw fysieke en mentale gezondheid.
  2. Bewaak uw vrije tijd en plan systematisch tijd in voor ontspanning. Zorg ook dat ontspanning echt ontspannend is en schakel uw telefoon en uw mails uit: u hoeft echt niet 24/7 bereikbaar te zijn.
  3. Stel prioriteiten: welke taken zijn dringend en belangrijk en wat kan wachten?
  4. Communiceer met uw cliënten en maak duidelijke afspraken over timing en deadlines. Zorg dat uw planning realistisch is en bouw voldoende buffertijd in, zo is het ook makkelijker om u aan deadlines te houden.
  5. Organiseer, automatiseer en delegeer. Is een vast secretariaat geen optie, bekijk dan de optie van een virtual assistant of een freelancer. Overweeg samenwerking in een team en taakverdeling volgens specialisatie.
  6. Identificeer uw eigen waarden en blijf er trouw aan. Bouw regelmatig tijd in voor reflectie.
  7. Als u voelt dat uw grenzen al lang voorbij bent, zoek dan professionele hulp.

Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief