Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

De advocaat als HR-manager

Net als andere vrije beroepers nemen advocaten anno 2018 steeds vaker de rol van manager of van zaakvoerder op. Cliënteel werven, rekruteren, coachen van personeel, administratie en boekhouding voeren,... het behoort allemaal tot het takenpakket. En dat is niet evident: de basisopleiding rechten is niet gefocust op het bijbrengen van ondernemersvaardigheden zoals marketing, financieel beheer of personeelsbeleid. Dat laatste is een bijzonder belangrijk (en vaak onderschat) onderdeel van het management van een succesvol kantoor.

Het belang van een doordacht HRM-beleid

Als advocaat-zaakvoerder heeft u er alle belang bij om een weloverwogen personeelsbeleid te voeren. Als u het goed aanpakt, heeft het een positieve invloed op het prestatieniveau van uw medewerkers. Medewerkers ervaren een goed HRM-beleid immers als een steun, als een investering van de organisatie in hen en als waardering voor hun inzet in uw kantoor. Een goed HRM-beleid verhoogt dus de motivatie en de betrokkenheid van uw medewerkers, en dat kan uw kantoor alleen maar ten goede komen.

Medewerkers binden

Een goed HRM-beleid bindt met andere woorden goede medewerkers aan uw kantoor. Met de schaarste op de arbeidsmarkt in het achterhoofd, is het laatste wat u wil het vertrek van de goede werkkrachten op kantoor: ze zijn onontbeerlijk in de context van een groeiende en bloeiende praktijk.

Helemaal vermijden dat sommige medewerkers het kantoor verlaten, is natuurlijk onmogelijk. Er zijn heel wat factoren waar u als werkgever immers geen impact op heeft (zgn. ‘pullfactoren’): een nieuwe gezinssituatie, een verhuis, leeftijd van de medewerkers,...

Anderzijds kunt u met uw HRM-beleid wel proactief inspelen op de ‘pushfactoren’, ofwel negatieve elementen in de werksituatie die aan de basis van een vertrek kunnen staan. Denk bijvoorbeeld aan een gebrekkige interne communicatie, ongunstige werkomstandigheden en -sfeer, beperkte doorgroeimogelijkheden binnen het kantoor, te hoge (of te lage) werkdruk,... Op deze factoren heeft u wel degelijk een behoorlijke impact en als u werk maakt van een goed HRM-beleid zal dat de retentie van uw medewerkers zeker ten goede komen.

Nieuwe krachten aantrekken

Maar een goed uitgedacht HRM-beleid is niet alleen belangrijk in het kader van retentie. In een niche zoals de juridische sector gaat zoiets al snel over de tong en is het dus ook cruciaal in het opbouwen van uw reputatie als werkgever, van uw zogeheten employer brand. Dat laatste is gebaseerd op de missie en visie van uw praktijk en richt zich zowel op uw bestaande medewerkers als op potentiële nieuwe krachten. In een markt waar kandidaten shoppen naar de meest aantrekkelijke werkgever is een sterke employer brand bijzonder nuttig om u van uw concurrenten te onderscheiden en om nieuw talent aan te trekken dat past binnen het DNA van uw kantoor.

De boodschap is duidelijk: of het nu gaat om uw huidige medewerkers te motiveren en aan u te binden of om nieuw talent aan te trekken, investeren in een doordacht HRM-beleid is altijd een goed idee.

Meer weten over een goed HRM-beleid in de vrije beroepspraktijk? Dan is het boek ‘Medewerkers in het vrije beroep’ een onmisbaar werkinstrument.

HR in de advocatuur


Lees ook

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief