Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

25 tips voor een ijzersterke bedrijfscultuur

Het boek “TROTS! Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel is” bespreekt de bedrijfscultuur van Protime, een organisatie gespecialiseerd in tijdsregistratie, personeelsplanning en samenwerkingssoftware. Protime is niet alleen verkozen tot een Great Place To Work ®, maar is ook een Best Managed Company. Wat maakt het bedrijf nu zo uniek? 

Bij Protime houden ondernemerschap, engagement en trots alles samen, en niet de structuur. Bovendien vertrekt de organisatie bij de mensen: wat zijn hun talenten en passies? Op basis daarvan creëren ze zelf functies en structuren die ze regelmatig opnieuw uittekenen.

Wat kunt u zelf doen?

Peter s'Jongers, CEO van Protime, bespreekt in het boek hoe zijn organisatie zo succesvol is geworden en deelt graag zijn expertise met u. Hij sluit het boek af met een reeks handige tips voor wie wil groeien en vooruit wil, niet ten koste van zijn mensen, maar net dánkzij zijn mensen:

Tip 1: Verbeter iets dat bestaat. Bijna alles kan verbeterd of aangepast worden.

Tip 2: Mensen vormen meestal het enige actief op de balans dat er echt toe doet. Behandel hen zo.

Tip 3: Zoek al bij aanwerving of er een klik ontstaat tussen kandidaat, jouw organisatie en jouw mensen.

Tip 4: Cultiveer de ondernemer in elk van de medewerkers. Hij of zij is een ondernemer!

Tip 5: Schrap je organisatieschema. Teken regelmatig een nieuwe structuur uit.

Tip 6: Beschouw cultuur niet als een middel, maar maak van je medewerkerstevredenheid een strategisch doel.

Tip 7: Begin altijd met visie en missie.

Tip 8: Mik niet op een personeelsverloop van 10 procent. Probeer niemand te laten gaan.

Tip 9: Deel de missie en visie van elk team met de hele organisatie.

Tip 10: Kies één externe objectieve persoon die al je teams begeleidt bij het bepalen van hun visie en missie.

Tip 11: Geef iedereen inspraak bij het selecteren van de waarden van je organisatie.

Tip 12: Zet je doelen dichterbij. Vier elk doelpunt.

Tip 13: Schaf de jaarlijkse evaluaties af. Organiseer informele prestatiegesprekken.

Tip 14: Bespreek de prestaties van medewerkers met hen. Geef hun inzicht in persoonlijke realisaties, werkmethodes ...

Tip 15: Leg zoveel mogelijk beslissingen bij degenen die ze zullen uitvoeren. Wanneer een team zelf beslist, zijn draagvlak en engagement fors hoger.

Tip 16: Bouw je teams volgens de rule of 10. Wanneer een team groter wordt dan 10 tot 15 personen, bekijk je hoe het te splitsen.

Tip 17: Geef mensen ruimte. Steun en laat los. Dan brengen medewerkers de organisatie vanzelf waar klanten ze verwachten.

Tip 18: Neem zoveel mogelijk kleine beslissingen en zo weinig mogelijk grote beslissingen.

Tip 19: Laat medewerkers zelf oplossingen zoeken voor de te hoge werkdruk.

Tip 20: Verzamel informatie over hobby’s en passies van medewerkers. Bewaar dit in je systemen. Geef hun ruimte om deze passies ook tijdens hun werk in te zetten.

Tip 21: Zoek de oplossing niet in procedures.

Tip 22: Stel je kwetsbaar op. Zorg dat hierbij de ‘intentie om te verbeteren’ steeds aanwezig is.

Tip 23: Verzamel data, meet prestaties en werkuren.

Tip 24: Track uzelf. Doe aan zelfcoaching.

Tip 25: Geef uw bedrijfscultuur handen en voeten. Begin deze te omschrijven, te kweken, te voeden en begin ze toe te voegen aan elke handeling die je opzet.

Meer tips?

Kunt u nog meer inspiratie gebruiken voor een cultuur die uw organisatie echt onderscheidt van de rest? U leest er alles over in het boek “TROTS! Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel is”.

Trots!

ONTDEK HET BOEK »

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief