De gunning van overheidsopdrachten
De Belgische en Europese regelgeving inzake overheidsopdrachten is in permanente ontwikkeling.
De basiswet van 15 juni 2006 is sinds 1 juli 2013 in werking getreden. Inmiddels werden reeds nieuwe Europese richtlijnen aangenomen die onvermijdelijk weer tot nieuwe wetgeving aanleiding zullen geven.
Gelet op de complexiteit en de voortdurende evoluties van het overheidsopdrachtenrecht, is er een grote behoefte aan een helder overzicht van de actuele stand van het overheidsopdrachtenrecht.
Het nieuwe boek “De gunning van overheidsopdrachten” biedt dit overzicht. Het boek werd geschreven ter vervanging en opvolging van de eerdere uitgave van 2009 door een tiental specialisten van het team publiekrecht van het advocatenkantoor Stibbe.
Het biedt een diepgaand én kritisch overzicht van het thans van toepassing zijnde precontractueel overheidsopdrachtenrecht in België, met maximale integratie van inzichten die in het kader van de Europese en Belgische rechtspraak en de rechtsleer tot stand zijn gekomen. Er wordt ook aandacht besteed aan de mogelijke en/of te verwachten implicaties van de omzetting van de richtlijnen van 26 februari 2014.
Met zin voor een evenwicht tussen analyse en synthese, is het boek, dat alle stappen van de gunning behandelt, geroepen om hét referentiewerk te zijn in de materie van het overheidsopdrachtenrecht.
De Belgische en Europese regelgeving inzake overheidsopdrachten is in permanente ontwikkeling.
De basiswet van 15 juni 2006 is sinds 1 juli 2013 in werking getreden. Inmiddels werden reeds nieuwe Europese richtlijnen aangenomen die onvermijdelijk weer tot nieuwe wetgeving aanleiding zullen geven.
Gelet op de complexiteit en de voortdurende evoluties van het overheidsopdrachtenrecht, is er een grote behoefte aan een helder overzicht van de actuele stand van het overheidsopdrachtenrecht.
Het nieuwe boek “De gunning van overheidsopdrachten” biedt dit overzicht. Het boek werd geschreven ter vervanging en opvolging van de eerdere uitgave van 2009 door een tiental specialisten van het team publiekrecht van het advocatenkantoor Stibbe.
Het biedt een diepgaand én kritisch overzicht van het thans van toepassing zijnde precontractueel overheidsopdrachtenrecht in België, met maximale integratie van inzichten die in het kader van de Europese en Belgische rechtspraak en de rechtsleer tot stand zijn gekomen. Er wordt ook aandacht besteed aan de mogelijke en/of te verwachten implicaties van de omzetting van de richtlijnen van 26 februari 2014.
Met zin voor een evenwicht tussen analyse en synthese, is het boek, dat alle stappen van de gunning behandelt, geroepen om hét referentiewerk te zijn in de materie van het overheidsopdrachtenrecht.
Inhoudstafel
INHOUD
VOORWOORD
INHOUD
HOOFDSTUK I. ALGEMEEN KADER
David D’Hooghe en Jochen Vranckx
§ 1. Inleiding
§ 2. De regeling van de overheidsopdrachten op Europees niveau
§ 3. De regeling van de overheidsopdrachten op nationaal niveau
§ 4. Reglementering op het niveau van de WTO
§ 5. Reglementering ten aanzien van Europese aanbestedende diensten
§ 6. Basisbeginselen van het overheidsopdrachtenrecht
HOOFDSTUK II. TOEPASSINGSGEBIED
Frederik Vandendriessche en Arne Carton
§ 1. De complexiteit van de afbakening van het toepassingsgebied
§ 2. Het personele toepassingsgebied van de wetgeving overheidsopdrachten
§ 3. Het materieel toepassingsgebied van de wetgeving overheidsopdrachten
§ 4. Bijzondere gevallen van niet-toepasselijkheid
§ 5. De gunning van (overheids)opdrachten tussen aanbestedende overheden
§ 6. De problematiek van wijzigingen en overdrachten van gecontracteerde overheidsopdrachten
HOOFDSTUK III. WIJZEN VAN GUNNEN
Nathanaëlle Kiekens
§ 1. Algemeen
§ 2. Open versus beperkte procedure
§ 3. Standaardprocedures
§ 4. Onderhandelingsprocedure
§ 5. Concurrentiedialoog
§ 6. Hoe verhouden de concurrentiedialoog en de onderhandelingsprocedure met bekendmaking zich tot elkaar?
§ 7. Innovatiepartnerschap
§ 8. Marktverkenning
HOOFDSTUK IV. MODALITEITEN OM EEN OPDRACHT TE PLAATSEN
Leen De Vuyst (§ 1-§ 3) en Filip Lahaye (§ 4-§ 7)
§ 1. Samengevoegde opdracht
§ 2. Aankoop- en opdrachtencentrale
§ 3. Raamovereenkomst
§ 4. Percelen
§ 5. Varianten
§ 6. Opties
§ 7. Vaste en voorwaardelijke gedeelten
HOOFDSTUK V. RAMING
Leen De Vuyst
§ 1. Algemeen
§ 2. Achtergrond en algemene kenmerken van de (Europese) ramingsregels
§ 3. Uitgangspunt: geraamde waarde die de totale vergoeding van de opdrachtnemer omvat
§ 4. Verbod van (artificiële) splitsing (en samenvoeging)
§ 5. Concrete ramingsregels
HOOFDSTUK VI. BEKENDMAKING
Ian Arnouts
§ 1. Principe van de bekendmaking
§ 2. De wijzen van bekendmaking
§ 3. De bekendmaking in de praktijk: toepassingsproblemen & aandachtspunten
§ 4. Sancties
§ 5. De verhouding tussen de bekendmaking en de andere opdrachtdocumenten
HOOFDSTUK VII. E-PROCUREMENT
Ian Arnouts
§ 1. Inleiding
§ 2. Begrippenkader en begripsafbakening
§ 3. Relevante bepalingen overheidsopdrachtenreglementering
§ 4. Omzendbrieven federale en Vlaamse overheid
§ 5. Gebruik van elektronische middelen doorheen de gunningsprocedure (en tijdens de uitvoering)
§ 6. Wat met de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking?
§ 7. De rechtspraak inzake e-procurement
§ 8. De toekomst van e-procurement
HOOFDSTUK VIII. SELECTIE
Ian Arnouts en David D’Hooghe
§ 1. Algemeen
§ 2. Toegangsrecht
§ 3. Kwalitatieve selectie
§ 4. Diverse aandachtspunten
§ 5. De impact van richtlijn 2014/24/EU
HOOFDSTUK IX. BESTEK
Leopold Schellekens
§ 1. Algemeen
§ 2. De vaststelling van de gunningscriteria
§ 3. De vaststelling van de technische specificaties en de uitvoeringsvoorwaarden
HOOFDSTUK X. ONDERZOEK EN BEOORDELING VAN DE OFFERTES
Nathanaëlle Kiekens
§ 1. Inleiding
§ 2. Regelmatigheidsonderzoek
§ 3. Verbetering van offertes
§ 4. Het prijsonderzoek en de regeling inzake abnormale prijzen
§ 5. Inhoudelijke beoordeling van de offertes
HOOFDSTUK XI. GUNNINGSBESLISSING
Nathanaëlle Kiekens
§ 1. Gunning van de opdracht
§ 2. Verbintenistermijn
§ 3. Sluiting van de opdracht
§ 4. Beslissing tot niet-gunning en heraanbesteding
§ 5. Informatieverplichtingen en zakengeheim
HOOFDSTUK XII. VERLOOP VAN DE FLEXIBELE GUNNINGSWIJZEN
Nathanaëlle Kiekens
§ 1. Onderhandelingsprocedure
§ 2. Concurrentiedialoog
§ 3. Richtlijn 2014/24
BIBLIOGRAFIE
De Administratieve Rechtsbibliotheek is gegroeid vanuit het Administratief Lexicon. De Algemene reeks bevat een beperkte lijst van trefwoorden waarin alleen strikt bestuursrechtelijke onderwerpen van algemene aard zijn opgenomen. De behandelde onderwerpen zijn gericht op alle bestuursniveaus.
In de Bijzondere reeks behandelen de auteurs een nieuwe lijst van actualiteitsgebonden nieuwe onderwerpen, die door de redactieraad werden vastgelegd.
Redactie
- Ingrid Opdebeek
- Marnix Van Damme
- Jean Dujardin
- Alexander De Becker
- Geert Debersaques
- David D'Hooghe
- Anne Mie Draye
- Sabien Lust
- Stéphanie De Somer
- Jo Baert
Beschikbaar in deze reeks
- Beheer over de onroerende goederen van openbare rechtspersonen
- Taalgebruik in bestuurszaken
- Wegenrecht
- De concessie in het raam van de publiek-private samenwerking
- Algemene beginselen van ambtenarentuchtrecht
- De exceptie van onwettigheid
- Georganiseerde bestuurlijke beroepen
- Advisering in het bestuursrecht
- Formele motivering van bestuurshandelingen
- Raad van State - Afdeling Wetgeving
- De concurrentiedialoog
- De eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden van het (contractueel) overheidspersoneel
- De hervorming van de raad van State
- Bestuur van erediensten
- Overheidsbegrotingen
- De gunning van overheidsopdrachten
- Beginselen van wetgevingstechniek en behoorlijke regelgeving
- Alternatieve conflictoplossingen met de overheid
- Flexibiliteit of paradoxale rigiditeit? De wijzigbaarheid van de arbeidsvoorwaarden van de overheidscontractant
- Overheidstoezicht op private rechtspersonen belast met taken van openbare dienst
- Het recht op toegang tot de Raad van State als cassatierechter
- Het procesverloop
"Dit boek, dat in België is te beschouwen als een van de belangrijke referentiewerken op het gebied van overheidsopdrachten, is de opvolger en actualisering van het zeer succesvolle boek uit 2009 met dezelfde titel. Het boek is, niettegenstaande de diverse auteurs die aan de verschillende hoofdstukken hebben gewerkt, vlot geschreven. Voor wie interesse heeft in het Belgische en – bij uitbreiding – Europese aanbestedingsrecht is dit boek een aanrader." - TIJDSCHRIFT AANBESTEDINGSRECHT NUMMER 4, AUGUSTUS 2016 / SDU, p. 167