Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Citymarketing - Een praktische gids voor steden en gemeenten

Op voorraad
127 p.
2014
Boek
Auteur(s): De Keyser Rik, Rosseeuw Jessie, Vanden Broeck Lien

Wat is citymarketing? Is het iets voor mijn stad of gemeente? Hoe pak ik het aan? Hoe stel ik een citymarketingplan op? Wie moet ik er allemaal bij betrekken? Hoe moet ik het evalueren en monitoren?

Heeft u als stad of gemeente al eens aan citymarketing gedacht? Dan is dit boek de ideale aanzet om u op weg te helpen.

U krijgt

  • Een leidraad bij het opstellen van een citymarketingplan
  • Een stappenplan, aandachtspunten, concrete tips en 10 gouden regels.
  • Aangevuld met voorbeelden uit de praktijk

Kortom de auteurs maken u wegwijs in citymarketing vanaf het opstellen van uw plan tot en met de evaluatie! Een onmisbare leidraad voor elk bestuur dat meer wil halen uit zijn gemeente of stad!

DE AUTEURS
De drie auteurs zijn werkzaam bij wes research & strategy dat diensten verleent op het vlak van marktonderzoek en strategisch advies met focus op bedrijfsgroei en economische ontwikkeling.

Rik De Keyser is bestuurder-directeur bij wes research & strategy. Hij werkte als projectleider aan een lange reeks van strategische projecten voor steden, regio’s en sectoren, en diverse publieke en private organisaties. Hij is in het bijzonder actief op het vlak van toerisme en leisure, citymarketing en citybranding. Hij spreekt op diverse fora over het (toeristische) consumentengedrag en de evoluties daarin.

Sofie Vanneste is consultant bij wes research & strategy. Ze heeft een master in communicatiewetenschappen en is doctor in de toegepaste economische wetenschappen (marketing). Ze is gespecialiseerd in marktonderzoek (meer bepaald (sociaal)economisch onderzoek en detailhandel), marketing en innovatiestrategie.

Lien Vanden Broucke is master in de (sociaaleconomische) geografie en bedrijfseconomie en studeerde aan de KU Leuven. Na een jaar als wetenschappelijk medewerker aan de KU Leuven, kwam zij eind 2007 bij wes research & strategy terecht. Zij is specialiste op het vlak van strategische planning (citymarketing, toerisme, detailhandel) en de ruimtelijke vertaling hiervan.


ISBN 9789048617753 - Bestelcode 202141325
Citymarketing - Een praktische gids voor steden en gemeenten
€ 35,00

Wat is citymarketing? Is het iets voor mijn stad of gemeente? Hoe pak ik het aan? Hoe stel ik een citymarketingplan op? Wie moet ik er allemaal bij betrekken? Hoe moet ik het evalueren en monitoren?

Heeft u als stad of gemeente al eens aan citymarketing gedacht? Dan is dit boek de ideale aanzet om u op weg te helpen.

U krijgt

  • Een leidraad bij het opstellen van een citymarketingplan
  • Een stappenplan, aandachtspunten, concrete tips en 10 gouden regels.
  • Aangevuld met voorbeelden uit de praktijk

Kortom de auteurs maken u wegwijs in citymarketing vanaf het opstellen van uw plan tot en met de evaluatie! Een onmisbare leidraad voor elk bestuur dat meer wil halen uit zijn gemeente of stad!

DE AUTEURS
De drie auteurs zijn werkzaam bij wes research & strategy dat diensten verleent op het vlak van marktonderzoek en strategisch advies met focus op bedrijfsgroei en economische ontwikkeling.

Rik De Keyser is bestuurder-directeur bij wes research & strategy. Hij werkte als projectleider aan een lange reeks van strategische projecten voor steden, regio’s en sectoren, en diverse publieke en private organisaties. Hij is in het bijzonder actief op het vlak van toerisme en leisure, citymarketing en citybranding. Hij spreekt op diverse fora over het (toeristische) consumentengedrag en de evoluties daarin.

Sofie Vanneste is consultant bij wes research & strategy. Ze heeft een master in communicatiewetenschappen en is doctor in de toegepaste economische wetenschappen (marketing). Ze is gespecialiseerd in marktonderzoek (meer bepaald (sociaal)economisch onderzoek en detailhandel), marketing en innovatiestrategie.

Lien Vanden Broucke is master in de (sociaaleconomische) geografie en bedrijfseconomie en studeerde aan de KU Leuven. Na een jaar als wetenschappelijk medewerker aan de KU Leuven, kwam zij eind 2007 bij wes research & strategy terecht. Zij is specialiste op het vlak van strategische planning (citymarketing, toerisme, detailhandel) en de ruimtelijke vertaling hiervan.



Inhoudstafel

Hoofdstuk 1: Wat is citymarketing?

1.1. Wat is citymarketing?

1.2. Belang van citymarketing

1.3. Elke stad of gemeente heeft baat bij citymarketing!

1.4. Begrippenlijst

  • Imago
  • Gewenste imago
  • Profiel
  • Missie
  • Visie
  • Kernwaarden
  • Kritieke succesfactoren
  • Belanghebbenden

1.5. Samenvatting

Hoofdstuk 2: Het project citymarketing

2.1. Proces

2.2. Bewustwording en draagvlakvorming

  • Deel 1: inventarisatie
  • Deel 2: interactie
  • Deel 3: participatie

2.3. Projectformulering

2.4. Organisatiestructuur

2.5. Samenvatting

Hoofdstuk 3: Opstellen van een citymarketingplan

3.1. Opstartfase

3.2. Inventarisatie en analyse van de huidige situatie

  • Profiel van de stad of gemeente
  • Huidig imago versus gewenst imago
  • SWOT-analyse

3.3. Visie en strategie

  • Visie
  • Strategische objectieven
  • Hoe?

3.4. Actieplan

  • Productontwikkeling
  • Communicatie
  • Organisatieontwikkeling
  • Hoe?

3.5. Samenvatting

Hoofdstuk 4: Evaluatie en monitoring

4.1. Een kader voor evaluatie

4.2. Evaluatie en de beleidscyclus

4.3. Stappenplan voor evaluatie

4.4. Monitoring

4.5. Toepassing op citymarketing

4.6. Samenvatting

Hoofdstuk 5: En nu aan de slag!

Dankwoord

Ontdek ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief