Bestuur van erediensten
Het decreet van 6 juli 2012, in werking getreden op 1 januari 2013, wijzigt
het Eredienstendecreet vrij ingrijpend.
Zo worden onder meer de erkenningsregeling herzien en aangevuld, de gemeentelijke/provinciale verplichtingen ingeschreven in het Eredienstendecreet zelf, en een procedure voor dringende uitgaven opgenomen in het decreet.
Anderzijds worden voor de rooms-katholieke eredienst de centrale besturen in elke gemeente verplicht vanaf twee of meer parochies en wordt hun rol voor alle erediensten versterkt. Het overleg en de afspraken met de gemeente bekleden daarin een centrale plaats. De werking van de lokale besturen van de eredienst wordt bijgesteld met ondersteuning van en delegatie aan de centrale besturen. Daarbij aansluitend stuurt het besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2012 het boekhoudreglement van 13 oktober 2006 bij.
In deze uitgave zijn deze wijzigingen en aanvullingen, voor alle besturen van
de erediensten, verwerkt en opgenomen.
Zoals bij de vorige edities is deze bijwerking ook gebeurd aan de hand van de praktijkervaring van de voorbije jaren en rekening houdend met aanvullende nieuwe normering, zoals op vlak van subsidiëring van gebouwen van de eredienst.
Daarnaast is in deze uitgave het hoofdstuk inzake de wetgeving op de overheidsopdrachten volledig herwerkt ten gevolge van de inwerkingtreding van de nieuwe wetgeving op de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten. De nieuwe regelgeving is van toepassing op de opdrachten vanaf 1 juli 2013.
Zoals bij de vorige uitgave, worden in bijlage de voor de besturen van de eredienst relevante wetgeving en de uitvoeringsbesluiten opgenomen evenals de belangrijkste modelformulieren die nuttig zijn voor de dagdagelijkse werking van deze besturen.
Kortom: dit is een onmisbaar boek voor al degenen die bij de werking van het
bestuur van de erediensten betrokken zijn.
Het decreet van 6 juli 2012, in werking getreden op 1 januari 2013, wijzigt
het Eredienstendecreet vrij ingrijpend.
Zo worden onder meer de erkenningsregeling herzien en aangevuld, de gemeentelijke/provinciale verplichtingen ingeschreven in het Eredienstendecreet zelf, en een procedure voor dringende uitgaven opgenomen in het decreet.
Anderzijds worden voor de rooms-katholieke eredienst de centrale besturen in elke gemeente verplicht vanaf twee of meer parochies en wordt hun rol voor alle erediensten versterkt. Het overleg en de afspraken met de gemeente bekleden daarin een centrale plaats. De werking van de lokale besturen van de eredienst wordt bijgesteld met ondersteuning van en delegatie aan de centrale besturen. Daarbij aansluitend stuurt het besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2012 het boekhoudreglement van 13 oktober 2006 bij.
In deze uitgave zijn deze wijzigingen en aanvullingen, voor alle besturen van
de erediensten, verwerkt en opgenomen.
Zoals bij de vorige edities is deze bijwerking ook gebeurd aan de hand van de praktijkervaring van de voorbije jaren en rekening houdend met aanvullende nieuwe normering, zoals op vlak van subsidiëring van gebouwen van de eredienst.
Daarnaast is in deze uitgave het hoofdstuk inzake de wetgeving op de overheidsopdrachten volledig herwerkt ten gevolge van de inwerkingtreding van de nieuwe wetgeving op de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten. De nieuwe regelgeving is van toepassing op de opdrachten vanaf 1 juli 2013.
Zoals bij de vorige uitgave, worden in bijlage de voor de besturen van de eredienst relevante wetgeving en de uitvoeringsbesluiten opgenomen evenals de belangrijkste modelformulieren die nuttig zijn voor de dagdagelijkse werking van deze besturen.
Kortom: dit is een onmisbaar boek voor al degenen die bij de werking van het
bestuur van de erediensten betrokken zijn.
Inhoudstafel
WOORD VOORAF BIJ DE DERDE DRUK
LIJST VAN AFKORTINGEN
HOOFDSTUK I
Bevoegdheidsverdeling tussen de federale en de gewestelijke overheden
HOOFDSTUK II
Erkenning van de erediensten en van de lokale besturen van de eredienst
HOOFDSTUK III
Organisatie en werking van de besturen van de erediensten
HOOFDSTUK IV
Financiën
HOOFDSTUK V
De goederen: beschikking en beheer
HOOFDSTUK VI
Opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten
HOOFDSTUK VII
Bestuurlijk toezicht
HOOFDSTUK VIII
Personeel
HOOFDSTUK IX
Rechtsgedingen
HOOFDSTUK X
Politie en eredienst
BIBLIOGRAFIE
FORMULIEREN EN MODELBESLUITEN
WETGEVING
Download hier de gedetailleerde inhoudstafel van Bestuur van Erediensten
Reeks Administratieve Rechtsbibliotheek
Heeft u vragen over deze reeks? Mail naar abonnementen@diekeure.be.
Jean Dujardin is erestadssecretaris van Gent en eredocent aan de VUB.
Wim Somers is auteur van het praktisch handboek voor gemeenterecht, uitgegeven bij die Keure.