
Gemeentelijke autonomie en bestuurlijk toezicht
Lokale besturen bezitten het recht en de mogelijkheid om onder eigen verantwoordelijkheid de gemeente te besturen en daarin bepaalde keuzes te maken. Dat is de autonomie van lokale besturen. Lokale besturen zijn bij de uitoefening van hun autonomie wel gebonden door het juridisch kader. De toegekende autonomie biedt bijgevolg geen vrijbrief om alles te regelen wat zij opportuun acht.
De lokale besturen zijn verplicht om bij de uitoefening van hun autonomie de wet na te leven en het algemeen belang te respecteren. Als zij bij de uitoefening van hun autonomie de wet niet naleven of het algemeen belang schenden, dan kunnen lokale besturen daarvoor worden gesanctioneerd. Om de overeenstemming met de wet en het algemeen belang te verzekeren, zijn de besluiten en rechtshandelingen van lokale besturen onderworpen aan de uitoefening van het bestuurlijk toezicht. Dit bestuurlijk toezicht wordt uitgeoefend door de toezichthoudende overheid. Het bestuurlijk toezicht geldt dan als een tegengewicht voor de gemeentelijke autonomie. Het is de relatie tussen de gemeentelijke autonomie en de uitoefening van het algemeen bestuurlijk toezicht die in dit boek wordt besproken.
Het onderzoek naar de gemeentelijke autonomie en de relatie daarvan met het bestuurlijk toezicht monden uit in concrete voorstellen om het bestuurlijk toezicht en het daarbij horende toezichtsproces te hervormen.
Lokale besturen bezitten het recht en de mogelijkheid om onder eigen verantwoordelijkheid de gemeente te besturen en daarin bepaalde keuzes te maken. Dat is de autonomie van lokale besturen. Lokale besturen zijn bij de uitoefening van hun autonomie wel gebonden door het juridisch kader. De toegekende autonomie biedt bijgevolg geen vrijbrief om alles te regelen wat zij opportuun acht.
De lokale besturen zijn verplicht om bij de uitoefening van hun autonomie de wet na te leven en het algemeen belang te respecteren. Als zij bij de uitoefening van hun autonomie de wet niet naleven of het algemeen belang schenden, dan kunnen lokale besturen daarvoor worden gesanctioneerd. Om de overeenstemming met de wet en het algemeen belang te verzekeren, zijn de besluiten en rechtshandelingen van lokale besturen onderworpen aan de uitoefening van het bestuurlijk toezicht. Dit bestuurlijk toezicht wordt uitgeoefend door de toezichthoudende overheid. Het bestuurlijk toezicht geldt dan als een tegengewicht voor de gemeentelijke autonomie. Het is de relatie tussen de gemeentelijke autonomie en de uitoefening van het algemeen bestuurlijk toezicht die in dit boek wordt besproken.
Het onderzoek naar de gemeentelijke autonomie en de relatie daarvan met het bestuurlijk toezicht monden uit in concrete voorstellen om het bestuurlijk toezicht en het daarbij horende toezichtsproces te hervormen.
Inhoudstafel
INLEIDING
DEEL I – HISTORISCHE ONTWIKKELING VAN DE GEMEENTELIJKE AUTONOMIE EN HET BESTUURLIJK TOEZICHT 21
DEEL II – INVULLING VAN DE GEMEENTELIJKE AUTONOMIE OP SUPRANATIONAAL EN NATIONAAL NIVEAU 89
DEEL III – DE INVULLING VAN HET BESTUURLIJK TOEZICHT EN DE EVENTUELE IMPACT DAARVAN OP DE GEMEENTELIJKE AUTONOMIE 153
DEEL IV – ANALYSE EN BELEIDSAANBEVELINGEN 271
ALGEMENE CONCLUSIE 301
BIBLIOGRAFIE 307
Reeks Recht in de Gemeente
MEER INFO
Heeft u vragen over deze reeks? Mail naar abonnementen@diekeure.be.
Stef Keunen is adjunct-directeur bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. Daarnaast is Stef praktijkassistent bestuursrecht bij de KU Leuven en vrijwillig wetenschappelijk medewerker bij de UHasselt. Stef is ook aanvullend bestuursrechter bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen. Hij schrijft zijn bijdragen in eigen naam en voor eigen rekening.