Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Collectieve arbeidsverhoudingen in het onderwijs

Op voorraad
252 p.
2022
Boek
Auteur(s): Ria Janvier, Sarah Palinckx, Patrick Humblet, Inger De Wilde
Is onderdeel van de reeks Arbeidsrecht

De regeling van de collectieve arbeidsverhoudingen in het onderwijs is niet langer een federale bevoegdheid. Zo kunnen de onderscheiden gemeenschappen daar een eigen invulling aan geven. In de praktijk gaat het echter om een amalgaam van aparte, veeleer hybride regelingen die een mengelmoes zijn van eigen regels en het klassieke vakbondsstatuut. Kenmerkend zijn bovendien de enorme complexiteit en verscheidenheid.

Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen het niet-hoger onderwijs en het hoger onderwijs. Daarnaast zijn er grote en kleine verschillen naargelang van het onderwijsnet. Gelet op het feit dat het onderwijs een gemeenschapsbevoegdheid is, treden er ten slotte ook verschilpunten op tussen het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, dat van de Franse Gemeenschap en het onderwijs in de Duitstalige Gemeenschap, om van het onderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest nog maar te zwijgen. Het opzet van dit boek is dan ook om de bomen en het bos van elkaar te (onder)scheiden.

Dit boek wil vooral een systematisch en volledig antwoord bieden op de vraag welke regeling inzake de collectieve arbeidsverhoudingen van toepassing is in het niet-hoger onderwijs op het niveau van de onderscheiden gemeenschappen en welke actoren daarin een rol spelen. Daarbij volgen de auteurs de gebruikelijke opdeling tussen het gemeenschapsonderwijs, het gesubsidieerde officieel onderwijs en het gesubsidieerde vrij onderwijs. Verder besteden zij onder andere ook aandacht aan eventuele netoverschrijdende regelingen, naast nog een aantal andere buitenbeentjes.

Op het eerste gezicht lijkt dit een weinig uitdagende onderzoeksvraag aangezien ervan uitgegaan mag worden dat die regelingen duidelijk zijn. Niets is minder waar. Om het met de woorden van een van de recensenten van ons manuscript te zeggen: “fascinerend om te zien wat voor een misselijkmakend ingewikkeld systeem er in het onderwijs bestaat".

Als slot omvat dit boek de conclusie en evaluatie van deze studie met zowel bevindingen als verbetervoorstellen.

ISBN 9789048644247 - Bestelcode 202225100
Collectieve arbeidsverhoudingen in het onderwijs
€ 90,00
Abonnees € 72,00

De regeling van de collectieve arbeidsverhoudingen in het onderwijs is niet langer een federale bevoegdheid. Zo kunnen de onderscheiden gemeenschappen daar een eigen invulling aan geven. In de praktijk gaat het echter om een amalgaam van aparte, veeleer hybride regelingen die een mengelmoes zijn van eigen regels en het klassieke vakbondsstatuut. Kenmerkend zijn bovendien de enorme complexiteit en verscheidenheid.

Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen het niet-hoger onderwijs en het hoger onderwijs. Daarnaast zijn er grote en kleine verschillen naargelang van het onderwijsnet. Gelet op het feit dat het onderwijs een gemeenschapsbevoegdheid is, treden er ten slotte ook verschilpunten op tussen het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, dat van de Franse Gemeenschap en het onderwijs in de Duitstalige Gemeenschap, om van het onderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest nog maar te zwijgen. Het opzet van dit boek is dan ook om de bomen en het bos van elkaar te (onder)scheiden.

Dit boek wil vooral een systematisch en volledig antwoord bieden op de vraag welke regeling inzake de collectieve arbeidsverhoudingen van toepassing is in het niet-hoger onderwijs op het niveau van de onderscheiden gemeenschappen en welke actoren daarin een rol spelen. Daarbij volgen de auteurs de gebruikelijke opdeling tussen het gemeenschapsonderwijs, het gesubsidieerde officieel onderwijs en het gesubsidieerde vrij onderwijs. Verder besteden zij onder andere ook aandacht aan eventuele netoverschrijdende regelingen, naast nog een aantal andere buitenbeentjes.

Op het eerste gezicht lijkt dit een weinig uitdagende onderzoeksvraag aangezien ervan uitgegaan mag worden dat die regelingen duidelijk zijn. Niets is minder waar. Om het met de woorden van een van de recensenten van ons manuscript te zeggen: “fascinerend om te zien wat voor een misselijkmakend ingewikkeld systeem er in het onderwijs bestaat".

Als slot omvat dit boek de conclusie en evaluatie van deze studie met zowel bevindingen als verbetervoorstellen.


Inhoudstafel

HOOFDSTUK 1 – BEVOEGDHEIDSVERDELING

HOOFDSTUK 2 – STRUCTUUR VAN HET ONDERWIJS

HOOFDSTUK 3 – ACTOREN

HOOFDSTUK 4 – NIET-HOGER ONDERWIJS

HOOFDSTUK 5 – HOGER ONDERWIJS

HOOFDSTUK 6 – CONCLUSIE EN EVALUATIE

SELECTIEVE BIBLIOGRAFIE

De volledige inhoudstafel vindt u hier.

Reeks Arbeidsrecht - Praktijkstudies

MEER INFO

Heeft u vragen over deze reeks? Mail naar abonnementen@diekeure.be.


Publicaties in de kijker

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief