Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Jorn + Munch

Als jonge kunstenaar behoorde Asger Jorn (1914-1973) tot de avant-garde en de surrealistische beweging in het Kopenhagen van de jaren 1930. Pas toen hij in de veertig was, ontdekte Jorn zijn ware artistieke expressievorm. Meteen na de wapenstilstand in 1945 reisde de toen dertigjarige Jorn naar Oslo om er een grote retrospectieve tentoonstelling van de werken van Edvard Munch in de Nationale Galerie te bezoeken. Munch stond op het hoogtepunt van zijn internationale faam toen hij in 1944 overleed, maar net als vandaag waren het zijn werken uit de jaren 1890 waarvoor hij het bekendst was. Op de tentoonstelling in de Nationale Galerie waren echter vooral werken uit Munchs latere periode te zien, met andere woorden uit de periode van na de eeuwwisseling. Jorn was al vertrouwd met de vroege kunst van Munch, maar diens latere werken verrasten en overweldigden hem. In de latere Munch ontdekte Jorn een schilder die een directe, spontane en intense expressievorm hanteerde die meteen in de smaak viel bij de jonge kunstenaar, met zijn achtergrond in de spontane schilderkunst van het surrealisme.

De artistieke bevrijding die Jorn toen bij Munch vond, vormt het hoofdthema van deze Jorn + Munch. Men mag zich nooit te snel aan simpele conclusies omtrent artistieke invloeden wagen. Toch trad een onmiskenbare verandering op in Jorns werken nadat hij Munchs kunst in de Nationale Galerie had aanschouwd. Jorn was met name geboeid door Munchs intense kleurgebruik en zijn directe gestuele aanpak in de werken van na de eeuwwisseling. Hij was tevens gefascineerd door de organische, gebogen lijnen die Munchs werken vanaf de jaren 1890 kenmerkten. Jorns visuele expressie en schildertrant veranderden ingrijpend in deze periode.

Klant: Mercatorfonds
Publicatiejaar: 2016
Categorie: Kunst