Search

NIEUWS

Waarom print belangrijk blijft

Anno 2018 vuren adverteerders honderden online advertenties op ons af, worden we overladen met nieuwsbrieven en laat zelfs Google ons niet met rust. Digitaal is alive and kicking, maar dat betekent gelukkig niet het doodvonnis voor print media. Juist dankzij die digitale revolutie worden de sterke eigenschappen van print nog maar eens in de verf gezet.

Print leest beter

Blogs, social media posts en nieuwsbrieven, er is ontelbaar veel digitale content beschikbaar. Raar maar waar, geprinte content krijgt bijna altijd de voorkeur. Onze ogen worden sneller moe van teksten op een beeldscherm, waardoor we razendsnel afgeleid zijn. Bij print daarentegen is de focus veel groter. We nemen de tijd om iets grondig te lezen en uit onderzoek blijkt dat twee derde de boodschap effectief onthoudt.

Print is tastbaar

De geur van vers papier, sprekende designs en vluchtige notities, we love it. Mensen zijn gewoontedieren en hebben maar al te graag iets tastbaar in handen. Daarom is en blijft print media een succes. Bovendien prikkelt het de zintuigen en ondersteunt het de merkidentiteit. Werk je met speciale veredelings-of afwerkingstechnieken? Dan boost je die tastbaarheid en een sterke branding nog meer.

Print valt op

Opvallen met print is eigenlijk niet moeilijk. Ten eerste zijn de mogelijkheden legio. De vele kleuren, afwerkingen en vormen leiden tot miljoenen unieke combinaties. Slaag je erin out of the box te denken en slim drukwerk af te leveren, dan resulteert dit in een versterkend effect voor jouw branding. Ten tweede is de kans veel groter dat jouw boodschap gezien wordt. Het verschil tussen een nieuwsbrief die je instant in de prullenbak van jouw mailbox gooit versus een catchy folder die in je brievenbus zit, zegt genoeg (31% verkiest Direct Mail reclame en slechts 5% verkiest reclame via mail).

Het belang van print in een digitale wereld blijft dus cruciaal. Het helpt om specifieke doelgroepen te bereiken, een andere boodschap mee te delen en de ROI aanzienlijk te verhogen. Let wel, geen kanaal staat op zichzelf. Print en digitaal moeten een sterk team vormen en elkaar versterken waar nodig.