Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Vijftig tinten wit: colourmanagement bij Van Marcke

Van Marcke is een toonaangevende Belgische groothandel en verdeler van badkamers, keukens en verwarming. Hun catalogus 'Thuis in warmte en water' werd gedrukt door die Keure. Een interessant project, want deze case illustreert perfect hoe groot de impact van colourmanagement kan zijn in het drukproces. Collega Pascal werkte mee aan dit project en geeft een woordje uitleg.

Pascal Vandenabbeele werkt op de scanafdeling van die Keure. Deze afdeling, de naam zegt het zelf, hield zich vroeger bezig met het inscannen van beelden, dia’s, enzovoort. Vandaag reikt hun job veel verder dan louter inscannen. De scanafdeling is het kloppend hart van de drukkerij op vlak van kleur. Zij staan in voor het colourmanagement: het bewaken van kleur doorheen het hele drukproces.

Pascal controleert de kleuren voor het drukwerk van Van Marcke

Pascal, wat hebben jullie precies gedaan voor Van Marcke? 
Pascal:
  Die Keure drukt al enkele jaren de catalogus voor Van Marcke. In de catalogus van vorig jaar merkten we dat sommige foto’s nogal dof overkwamen op het gekozen papier. We merkten ook dat veel productafbeeldingen een kleurzweem vertoonden.

Kleurzweem?
Pascal:
  Kleurzweem is een afwijking in kleur die over de hele afbeelding aanwezig is. We zagen bijvoorbeeld dat de verschillende toiletten, die in werkelijkheid allemaal dezelfde wit porseleinen kleur hebben, in de catalogus sterk verschilden van tint. Het ene toilet was wat geler, het andere wat grijzer. Sommige beelden hadden zelfs een paarse schijn.

Hoe verklaar je die verschillen?
Pascal:
  In dit geval heeft het vooral te maken met de fotografie. De productfoto’s in zo’n catalogus zijn niet allemaal op hetzelfde moment genomen, het is een verzameling die aangroeit door de jaren heen. Dat houdt wel in dat bepaalde aspecten, zoals de belichting, kunnen verschillen van foto tot foto. Dat verklaart hier de variaties in schakeringen.

Wat heb je gedaan om dit op te lossen?
Pascal:
  Wij hebben de klant voorgesteld om de variaties weg te werken en de beelden op te frissen aan de hand van beeldmanipulaties. We hebben dan beeld per beeld de kleursaturatie en het contrast aangepast. Met speciale bewerkingen hebben we de beelden bovendien minder gevoelig gemaakt aan omgevingslicht. Zoals je ziet op de foto's, is het resultaat vrij opvallend. Dankzij de beeldmanipulaties blijven de kleuren doorheen de catalogus mooi neutraal.

Voor

voor colormanagement

Na

Na color management

 

Ben jij op zoek naar de perfecte kleurimpressie?

CONTACTEER ONS »