Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

De gevolgen van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 voor de rechtspraktijk

Een praktijkgerichte analyse op maat van de besturen

Tijdens deze voormiddag wordt gefocust op de rechtsgevolgen van het nieuw Vlaams Bestuursdecreet op de individuele burger en diens rechten. Deze zijn hoofdzakelijk terug te vinden in Titel II “Relatie tussen burgers en de overheid” van het Bestuursdecreet.

Om het Vlaams Bestuursdecreet te kaderen binnen de werking van de Vlaamse Overheid starten de docenten met het schetsen van de achtergronden en de doelstellingen van het Bestuursdecreet.

Daarna bespreken de docenten:

  • de wijzigingen aan de regels inzake de individuele bestuurshandelingen én de openbaarheid van bestuur;
  • de stand van zaken;
  • de voorwaarden voor het hergebruik van overheidsinformatie;
  • het klachtenrecht en de mogelijkheid om zelf voorstellen te formuleren;
  • de nieuwe bevoegdheid van de Vlaamse regering om beslissingen te vernietigen tot vrijwaring van de strategische belangen van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest.

Onmisbaar voor alle besturen die klaar willen zijn voor 2020.

Accreditatie:
  • Alle deelnemers ontvangen op aanvraag een aanwezigheidsattest. :
12 juni 2019
Prijs (incl. btw)
€ 175,00
Prijs (excl. btw) € 144,63
vanaf 2de deelnemer (prijs incl. btw)
€ 125,00
Voorwaarden

Tijdens deze voormiddag wordt gefocust op de rechtsgevolgen van het nieuw Vlaams Bestuursdecreet op de individuele burger en diens rechten. Deze zijn hoofdzakelijk terug te vinden in Titel II “Relatie tussen burgers en de overheid” van het Bestuursdecreet.

Om het Vlaams Bestuursdecreet te kaderen binnen de werking van de Vlaamse Overheid starten de docenten met het schetsen van de achtergronden en de doelstellingen van het Bestuursdecreet.

Daarna bespreken de docenten:

  • de wijzigingen aan de regels inzake de individuele bestuurshandelingen én de openbaarheid van bestuur;
  • de stand van zaken;
  • de voorwaarden voor het hergebruik van overheidsinformatie;
  • het klachtenrecht en de mogelijkheid om zelf voorstellen te formuleren;
  • de nieuwe bevoegdheid van de Vlaamse regering om beslissingen te vernietigen tot vrijwaring van de strategische belangen van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest.

Onmisbaar voor alle besturen die klaar willen zijn voor 2020.

9.30 - 10.00 u.: Onthaal van de deelnemers met koffie en thee
10.00 - 12.30 u.:

  • Schets van de achtergronden en de doelstellingen van het Vlaams Bestuursdecreet door
    Martin Ruebens, Secretaris-generaal Departement Kanselarij en Bestuur
  • Relatie tussen burgers en overheid
    • Communicatie tussen burger en overheid
    • Individuele bestuurshandelingen
    • Toegang tot bestuursdocumenten
    • Hergebruik van overheidsinformatie
    • Klachten, meldingen en voorstellen
      Door Dirk De Keuster en Uschi Steurs, Advocaten balie Antwerpen – DKC-Law
  • Vragenronde

12.30 u.: Slotdrink met broodjes

  • Martin Ruebens, Secretaris-generaal Departement Kanselarij en Bestuur
  • Dirk De Keuster, Advocaat balie Antwerpen – DKC-Law
  • Uschi Steurs, Advocaat balie Antwerpen – DKC-Law

Doelpubliek
Lokale overheid, Federale overheid, Regionale overheid

Interessant voor
directeurs, medewerkers, managementteams en beleidsverantwoordelijken van lokale besturen, ambtenaren, politieke mandatarissen, bestuurskundigen, …

Datum

Woensdag 12 juni 2019 van 10.00 tot 12.30 uur (onthaal van de deelnemers vanaf 9.30 uur met koffie en thee).

Locatie

VAC GENT - Virginie Lovelinggebouw - zaal Artevelde (21ste verdieping)
Koningin Maria Hendrikaplein 70
9000 Gent

  • Vlakbij station Gent-Sint-Pieters
  • Parkeren in parking station Gent-Sint-Pieters

Meer informatie volgt bij de bevestiging van uw inschrijving.

Deelnameprijs

Het inschrijvingsgeld voor deze studienamiddag bedraagt 144,62 euro (excl. 21% btw) / 175 euro (incl. 21% btw) en omvat:

  • de deelname aan deze opleiding
  • de documentatiemap
  • de catering

Neem een collega mee voor 125 euro (incl. 21% btw). (voorwaarde: één organisatie – één factuur - zonder boek)

Deelnemers aan opleidingen die specifieke noden hebben ten gevolge van bepaalde beperkingen inzake voeding – fysieke handicap - …, vragen we om dit vooraf kenbaar te maken. Zo kunnen we daar - in de mate van het mogelijke/redelijke - rekening mee houden zodat iedereen de vorming optimaal kan volgen.

Bespaar met KMO-portefeuille

Die Keure Opleidingen is erkend als gecertificeerd opleidingsinstituut. Daardoor kan u deze opleiding gedeeltelijk betalen met de subsidies die de Vlaamse Overheid toekent via de KMO-portefeuille. Indien u voldoet aan de criteria kan uw bedrijf tot 40% besparen op uw opleidingskost. Meer informatie? www.kmo-portefeuille.be

Het erkenningsnummer van die Keure Opleidingen is DV.O106345. Uw aanvraag bij de KMO-portefeuille moet gebeuren ten laatste 14 dagen na de opleiding. De deelnemer verbindt zich ertoe de regels gesteld door het Agentschap Ondernemen te respecteren.

Annuleren

Annuleren kan enkel binnen de 14 dagen na inschrijving, tenzij de opleiding binnen deze 14 dagen doorgaat, dan valt de einddatum van deze annulatie uiterlijk 5 dagen voor de opleidingsdatum.  In geval er niet ingeschreven werd via webshop, wordt in dat geval steeds 15 euro aangerekend als annulatiekost. Kosteloos een vervanger aanduiden kan altijd.

Inschrijven


Persoonlijke gegevens


Overzicht en betaling

Voeg een eerste deelnemer toe.



Voorwaarden

Voorwaarden

Voorwaarden
Betaal nu enkel de btw

totaal

Totaal (excl. btw)
Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief