Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Het private beheer van openbare diensten

Het private beheer van openbare diensten is niet meer weg te denken uit de samenleving. De overheid vertrouwt steeds meer op het particulier initiatief om openbare diensten aan de burger te leveren. Parallel treft men een tendens waarbij de overheid zich niet meer naar de buitenwereld presenteert als een traditioneel bestuur, maar waarbij ze een “privaatrechtelijk kleedje” aantrekt. Niet toevallig is het private beheer van openbare diensten in België op alle bestuursniveaus terug te vinden en in veel verschillende sectoren: onder meer de exploitatie van sporthallen en cafetaria’s, het betalend parkeren, de ophaling van huishoudafval en de exploitatie van psychiatrische centra.

Het private beheer van openbare diensten doet in de praktijk ondanks haar grote aantrekkingskracht ook vragen en onzekerheid rijzen.

Wanneer rust op de overheid een aanbestedingsplicht? Wanneer kan de overheid gebruik maken van de zogenaamde in house exceptie? Wat zijn de specifieke aandachtspunten indien de overheid de uitvoering van openbarediensttaken wil of moet aanbesteden?

Op welke wijze moet de overheid toezicht houden op de uitvoering van de openbare dienst? Wat zijn daarbij de grote aandachtspunten? Is de overheidsinvloed beperkt omwille van de private rechtsvorm van de uitvoerder van de openbare dienst?

Zijn de private beheerders van openbare diensten aan het publiekrecht onderworpen, zoals onder meer de rechtsbescherming tegen de overheid bij de bestuursrechter, het aanbestedingsrecht, de openbaarheid van bestuur, de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, de Wet Motivering Bestuurshandelingen, de ombudswerking, het domeingoederenrecht? Volgens welke criteria wordt het toepassingsgebied van deze publiekrechtelijke regimes afgebakend?

Op al deze vraagstukken gaan experten tijdens de studievoormiddag in. Onmisbaar voor ieder betrokken bij openbare diensten.

Accreditatie:
  • Alle deelnemers ontvangen op aanvraag een aanwezigheidsattest. : .
  • Instituut voor Gerechtelijke Opleiding (IGO) : Erkend voor magistraten, gerechtelijke stagiairs en personeelsleden van de gerechtelijke orde die effectief aanwezig zijn
  • Orde van Vlaamse Balies (OVB) : Erkend voor 2 punten
Prijs (incl. btw)
€ 200,00
Prijs (excl. btw) € 165,29
Betaling door IGO
Voorwaarden
vanaf 2de deelnemer (prijs incl. btw)
€ 100,00
Voorwaarden

Het private beheer van openbare diensten is niet meer weg te denken uit de samenleving. De overheid vertrouwt steeds meer op het particulier initiatief om openbare diensten aan de burger te leveren. Parallel treft men een tendens waarbij de overheid zich niet meer naar de buitenwereld presenteert als een traditioneel bestuur, maar waarbij ze een “privaatrechtelijk kleedje” aantrekt. Niet toevallig is het private beheer van openbare diensten in België op alle bestuursniveaus terug te vinden en in veel verschillende sectoren: onder meer de exploitatie van sporthallen en cafetaria’s, het betalend parkeren, de ophaling van huishoudafval en de exploitatie van psychiatrische centra.

Het private beheer van openbare diensten doet in de praktijk ondanks haar grote aantrekkingskracht ook vragen en onzekerheid rijzen.

Wanneer rust op de overheid een aanbestedingsplicht? Wanneer kan de overheid gebruik maken van de zogenaamde in house exceptie? Wat zijn de specifieke aandachtspunten indien de overheid de uitvoering van openbarediensttaken wil of moet aanbesteden?

Op welke wijze moet de overheid toezicht houden op de uitvoering van de openbare dienst? Wat zijn daarbij de grote aandachtspunten? Is de overheidsinvloed beperkt omwille van de private rechtsvorm van de uitvoerder van de openbare dienst?

Zijn de private beheerders van openbare diensten aan het publiekrecht onderworpen, zoals onder meer de rechtsbescherming tegen de overheid bij de bestuursrechter, het aanbestedingsrecht, de openbaarheid van bestuur, de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, de Wet Motivering Bestuurshandelingen, de ombudswerking, het domeingoederenrecht? Volgens welke criteria wordt het toepassingsgebied van deze publiekrechtelijke regimes afgebakend?

Op al deze vraagstukken gaan experten tijdens de studievoormiddag in. Onmisbaar voor ieder betrokken bij openbare diensten.

9u.00-9u.30: Onthaal met koffie en thee

Openingswoord door de heer Eddy Storms, Eerste Voorzitter van de Dienst van de Bestuursrechtscolleges (DBRC)

9u.30-10u.15: Aanbestedingsrechtelijke aandachtspunten bij het private beheer van openbare diensten
door Prof. dr. Steven Van Garsse, Hoofddocent UHasselt en UA, Advocaat

10u.15-11u.00: Het toezicht op private beheerders van openbare diensten
door Dr. Matthias De Groot, Onbezoldigd medewerker UA, Advocaat

11u.00-11u.45: De onderworpenheid van private beheerders van openbare diensten aan het publiekrecht
door Prof. dr. Frederik Vandendriessche, Docent UGent, Advocaat

11u.45-12u.15: Vragenmoment met aansluitend drink met broodjes
  • Prof. dr. Steven Van Garsse, Hoofddocent UHasselt en UA, Advocaat
  • Dr. Matthias De Groot, Onbezoldigd medewerker UA, Advocaat
  • Prof. dr. Frederik Vandendriessche, UGent, Advocaat

Doelpubliek
Advocaat, Regionale overheid, Lokale overheid, Federale overheid, Magistratuur

Interessant voor
zowel de private als de publieke sector: CEO’s, bedrijfsjuristen, agentschappen, lokale/regionale/federale besturen, advocaten, magistraten, Raad van State, …

Datum 

Dinsdag 12 juni 2018 van 9u.30 tot 12u.30 (onthaal van de deelnemers vanaf 9u.00 met koffie en thee)

Locatie

Vlaamse Overheid Ellipsgebouw, Auditorium
Koning Albert II laan 35
1030 Brussel

  • Nabij station Brussel-Noord

Meer informatie volgt bij de bevestiging van uw inschrijving.

Prijs

Het inschrijvingsgeld voor deze studievoormiddag bedraagt 165,28 euro (excl. 21% btw) / 200 euro (incl. 21% btw) en omvat:

  • de deelname aan deze opleiding
  • de publicatie (t.w.v. 125 euro)
  • de documentatiemap
  • de catering

Neem een collega mee voor 100 euro (incl. 21% btw). (voorwaarde: één organisatie – één factuur - zonder boek).

Deelnemers aan opleidingen die specifieke noden hebben ten gevolge van bepaalde beperkingen inzake voeding – fysieke handicap - …, vragen we om dit vooraf kenbaar te maken. Zo kunnen we daar - in de mate van het mogelijke/redelijke - rekening mee houden zodat iedereen de vorming optimaal kan volgen.

Annuleren
Annuleren kan tot 14 kalenderdagen na de inschrijving en uiterlijk tot 5 kalenderdagen voor de opleiding. Bij inschrijvingen via de website is dit kosteloos. Bij inschrijvingen via andere kanalen betaalt u 15 euro administratieve kosten. Een vervanger aanduiden kan altijd.

Bespaar met KMO-portefeuille
Die Keure Opleidingen is erkend als gecertificeerd opleidingsinstituut. Daardoor kan u deze opleiding gedeeltelijk betalen met de subsidies die de Vlaamse Overheid toekent via de KMO-portefeuille. Indien u voldoet aan de criteria kan uw bedrijf tot 40% besparen op uw opleidingskost. Meer informatie? www.kmo-portefeuille.be

Het erkenningsnummer van die Keure Opleidingen is DV.O106345. Uw aanvraag bij de KMO-portefeuille moet gebeuren ten laatste 14 dagen na de opleiding. De deelnemer verbindt zich ertoe de regels gesteld door het Agentschap Ondernemen te respecteren.

 

 

 

Inschrijven


Persoonlijke gegevens


Overzicht en betaling

Voeg een eerste deelnemer toe.



Voorwaarden

Voorwaarden

Voorwaarden
Betaal nu enkel de btw

totaal

Totaal (excl. btw)
Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief