Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Parlementaire soevereiniteit: een constitutionele utopie?

In de late Middeleeuwen ontwikkelden zich in diverse West-Europese (stad)staten volksvertegenwoordigingen. Die middeleeuwse staten waren echter standenstaten en de afgevaardigden van de standen trachten primair een poli-tieke macht tegenover de vorst te vormen. Zo bijvoorbeeld was er in onze contreien de Keure ter Blijde Inkomst (1356) die de Brabantse standenvertegenwoordiging van adel, geestelijkheid en burgerij het recht op een actieve deelneming in ’s lands bestuur verleende door de buitenlandse politiek en oorlogsverklaringen aan haar goedkeu-ring te onderwerpen. Algemeen gesproken erkennen de meeste historici de scheiding van de Anglicaanse kerk met Rome als het kantelpunt die de voorwaarden schiep voor het ontstaan van de "sovereignty of parliament". Alle ingrijpende beslissingen konden vanaf dan slechts tot stand komen langs parlementaire weg. Dit laatste neemt niet weg dat tijdens de Brabantse Omwenteling van 1789 en de revolutionaire gebeurtenissen van 1830 aan voormelde Keure werd herinnerd.

In de Belgische Grondwet wordt er nog steeds op onverkorte wijze gestipuleerd dat de Natie als bron van alle machten fungeert, en dat die machten moeten worden uitgeoefend op de wijze die de Grondwet bepaalt. Maar wat bedoelde de primaire Constituante met het begrip "Natie"? En waarom niet "volk"? En welke betekenis dient er anno 2022 aan dat begrip te worden verleend? De verkozenen in de federale Kamers vertegenwoordigen nochtans die Natie en ontlenen er hun soevereiniteit aan. Maar wat houdt die parlementaire soevereiniteit juist in? Vertoont deze heden nog steeds een absoluut karakter? En op welke wijze zijn de wetgevende vergaderingen samengesteld om op een adequate wijze gestalte te verlenen aan het vertegenwoordiger zijn van de Natie?

Ter gelegenheid van deze studievoormiddag zullen al deze aspecten en de daarmee overeenstemmende actuele vragen door de deskundigen ter zake op een uitvoerige wijze worden behandeld.

18 november 2022
Prijs (incl. btw)
€ 245,00
Prijs (excl. btw) € 202,48
vanaf 2de deelnemer (prijs incl. btw)
€ 185,00
Voorwaarden

In de late Middeleeuwen ontwikkelden zich in diverse West-Europese (stad)staten volksvertegenwoordigingen. Die middeleeuwse staten waren echter standenstaten en de afgevaardigden van de standen trachten primair een poli-tieke macht tegenover de vorst te vormen. Zo bijvoorbeeld was er in onze contreien de Keure ter Blijde Inkomst (1356) die de Brabantse standenvertegenwoordiging van adel, geestelijkheid en burgerij het recht op een actieve deelneming in ’s lands bestuur verleende door de buitenlandse politiek en oorlogsverklaringen aan haar goedkeu-ring te onderwerpen. Algemeen gesproken erkennen de meeste historici de scheiding van de Anglicaanse kerk met Rome als het kantelpunt die de voorwaarden schiep voor het ontstaan van de "sovereignty of parliament". Alle ingrijpende beslissingen konden vanaf dan slechts tot stand komen langs parlementaire weg. Dit laatste neemt niet weg dat tijdens de Brabantse Omwenteling van 1789 en de revolutionaire gebeurtenissen van 1830 aan voormelde Keure werd herinnerd.

In de Belgische Grondwet wordt er nog steeds op onverkorte wijze gestipuleerd dat de Natie als bron van alle machten fungeert, en dat die machten moeten worden uitgeoefend op de wijze die de Grondwet bepaalt. Maar wat bedoelde de primaire Constituante met het begrip "Natie"? En waarom niet "volk"? En welke betekenis dient er anno 2022 aan dat begrip te worden verleend? De verkozenen in de federale Kamers vertegenwoordigen nochtans die Natie en ontlenen er hun soevereiniteit aan. Maar wat houdt die parlementaire soevereiniteit juist in? Vertoont deze heden nog steeds een absoluut karakter? En op welke wijze zijn de wetgevende vergaderingen samengesteld om op een adequate wijze gestalte te verlenen aan het vertegenwoordiger zijn van de Natie?

Ter gelegenheid van deze studievoormiddag zullen al deze aspecten en de daarmee overeenstemmende actuele vragen door de deskundigen ter zake op een uitvoerige wijze worden behandeld.

9.00 – 9.15 u.: Onthaal van de deelnemers met koffie en thee

9.15 – 9.30 u.: Introductie door Emmanuel Vandenbossche, Vrije Universiteit Brussel

9.30 – 10.00 u.: Het reglement van een wetgevende vergadering als bron van extra constitutioneel recht door Pieter Caboor, Jurist eerste directieraad Kamer van volksvertegenwoordigers

10.00 – 10.30 u.: Les compétences non-normatives du Parlement au défi de l’Etat de droit
door Sébastien Van Drooghenbroeck, Université Saint Louis - Bruxelles

10.30 – 11.00 u.: Waar het hart van vol is? Verwijzingen naar het Grondwettelijk Hof in het Parlementair werk door Toon Moonen, UGent en Tobias Mortier, UGent

11.00 – 11.15 u.: Pauze met koffie en thee

11.15 – 11.45 u.: Tous les pouvoirs émanent de la nation? Retour sur une souveraineté déboussolée door Anne-Emmanuelle Bourgaux, UMons

11.45 – 12.30 u.: Hebben burgerpanels hun plaats in een representatieve parlementaire democratie? door Wouter Pas, KULeuven en Staatsraad Raad van State

12.30 u.: Slotdrink met broodjes

Verschijnen evenzeer in het naslagwerk van het colloquium:

  • Gendersamenstelling in wetgevende vergaderingen - Lotte De Backer, Vaste Commissie voor Taaltoezicht
  • Le principe in foro interno in foro externo devant le droit international - Christian Behrendt, ULiège/ KULeuven
  • Omtrent de Belgische «Natie» en het Nederlandse «volk»: een vergelijkend grondwettelijk analyse - Emmanuel Vandenbossche, Vrije Universiteit Brussel

Doelpubliek
Regionale overheid, Advocaat, Lokale overheid, Federale overheid

Interessant voor
politici, academici, wetenschappers, pers, federale en Brusselse instellingen en verenigingen, Raad van State, politieke fracties, Rekenhof, Grondwettelijk Hof, …

Datum

Vrijdag 18 november 2022 van 9.15 tot 12.30 uur (onthaal van de deelnemers vanaf 8.45 uur met koffie en thee en een afsluitend netwerkmoment om 12u.30)

Locatie

Huis van de Parlementsleden - Forumgebouw
Leuvenseweg 48
1000 Brussel

  • Op wandelafstand van het station Brussel-Centraal
  • Betalende parking Kunst/Wet

Meer informatie volgt bij de bevestiging van uw inschrijving.

Deelnameprijs

Het inschrijvingsgeld voor deze studievoormiddag bedraagt 202,48 euro (excl. 21% btw) / 245 euro (incl. 21% btw) en omvat:

  • de deelname aan de opleiding
  • de bijhorende publicatie t.w.v. 85 euro
  • de documentatiemap
  • de catering

Vanaf een tweede deelnemer bedraagt de deelnameprijs 152,89 euro (excl. 21% btw) / 185 euro (incl. 21% btw). (voorwaarden: 1 organisatie – 1 factuur – zonder boek)

Bespaar met KMO-portefeuille

Die Keure Opleidingen is erkend als gecertificeerd opleidingsinstituut. Daardoor kan u deze opleiding gedeeltelijk betalen met de subsidies die de Vlaamse Overheid toekent via de KMO-portefeuille. Indien u voldoet aan de criteria kan uw bedrijf tot 30% besparen op uw opleidingskost. Meer informatie? www.kmo-portefeuille.be

Het erkenningsnummer van die Keure Opleidingen is DV.O106345. Uw aanvraag bij de KMO-portefeuille moet gebeuren ten laatste 14 dagen na de opleiding. De deelnemer verbindt zich ertoe de regels gesteld door het Agentschap Ondernemen te respecteren.

Annuleren

Annuleren kan enkel binnen de 14 dagen na inschrijving, tenzij de opleiding binnen deze 14 dagen doorgaat, dan valt de einddatum van deze annulatie uiterlijk 5 dagen voor de opleidingsdatum.  In geval er niet ingeschreven werd via webshop, wordt in dat geval steeds 15 euro aangerekend als annulatiekost.  Kosteloos een vervanger aanduiden kan altijd.

 

Inschrijven


Persoonlijke gegevens


Overzicht en betaling

Voeg een eerste deelnemer toe.



Voorwaarden

Voorwaarden

Voorwaarden
Betaal nu enkel de btw

Totaal

Totaal (excl. btw)
Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief