Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Besturen van de eredienst - sessie 1 : De relatie tussen de gemeente en de besturen van de eredienst

Ondanks het slinkend aantal gelovigen en leeglopende kerken spelen kerkbesturen nog steeds een belangrijke rol in onze maatschappij. Deze besturen zijn belast met de materiële ondersteuning van de erkende geloofsgemeenschappen en komen zo in contact met vele andere actoren zowel overheden als particulieren. De gewijzigde wetgeving maakt het niet eenvoudig alles strikt op te volgen … De Vlaamse regering nam recent een aantal initiatieven om tegemoet te komen aan een aantal actuele noden. De tijd is dus rijp om eens alles op een rijtje te zetten inzake het besturen van de eredienst en dit in twee sessies waarbij thematisch de zaken werden opgesplitst. Logischerwijs kunnen deelnemers beide sessies volgen of de keuze maken tussen sessie 1 of 2. Naast het theoretisch kader werd op beide dagen voldoende tijd voorzien voor interactie en vraagstelling.

Sessie 1: De relatie tussen de gemeente en de besturen van de eredienst – 27 september 2022

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten legt de gemeente een aantal verplichtingen op tegenover de besturen van de eredienst en de bedienaars van de eredienst.

Zo moet de gemeente de tekorten van de exploitatie bijpassen en bijdragen in de investeringen aan de gebouwen van de eredienst. Bovendien moeten de gemeenten instaan voor de huisvesting van de bedienaars van de eredienst. Jaarlijks betalen de Vlaamse gemeenten meer dan 40 miljoen euro aan exploitatietoelagen en meer dan één miljoen euro aan woonstvergoedingen aan de bedienaars van de eredienst. De gemeenten geven ook investeringstoelagen voor de restauratie van de gebouwen van de eredienst.

Sommige gemeenten zijn niet opgetogen met deze verplichtingen die een erfenis zijn van Napoleon, zeker in tijden dat het gebruik van de gebouwen van de eredienst sterk terugloopt.

Daarom is een goede relatie tussen de gemeente en de besturen van de eredienst en het centraal (kerk)bestuur zeer belangrijk. Het eredienstendecreet biedt daarvoor nuttige instrumenten.

 Tijdens deze sessie komen o.a. de volgende thema’s aan bod:

  • de opdracht van het bestuur van de eredienst;
  • de rol van het centraal (kerk)bestuur;
  • de decretale verplichtingen van de gemeente tegenover het bestuur van de eredienst en de bedienaar van de eredienst;
  • het overleg en de afspraken met het centraal (kerk)bestuur;
  • de rol van de gemeente bij het financieel beheer van de besturen van de eredienst (het meerjarenplan, het budget en de jaarrekening);
  • de rol van het college van burgemeester en schepenen bij het administratief toezicht op de beslissingen van het bestuur van de eredienst en het centraal (kerk)bestuur;
  • de gemeentegrensoverschrijdende besturen van de eredienst;
  • de rol van de gemeente bij de erkenning van nieuwe geloofsgemeenschappen
Accreditatie:
  • Alle deelnemers ontvangen op aanvraag een aanwezigheidsattest. :
Prijs (incl. btw)
€ 195,00
Prijs (excl. btw) € 161,16
Kortingsprijs (incl. btw)
€ 145,00
Voorwaarden

Ondanks het slinkend aantal gelovigen en leeglopende kerken spelen kerkbesturen nog steeds een belangrijke rol in onze maatschappij. Deze besturen zijn belast met de materiële ondersteuning van de erkende geloofsgemeenschappen en komen zo in contact met vele andere actoren zowel overheden als particulieren. De gewijzigde wetgeving maakt het niet eenvoudig alles strikt op te volgen … De Vlaamse regering nam recent een aantal initiatieven om tegemoet te komen aan een aantal actuele noden. De tijd is dus rijp om eens alles op een rijtje te zetten inzake het besturen van de eredienst en dit in twee sessies waarbij thematisch de zaken werden opgesplitst. Logischerwijs kunnen deelnemers beide sessies volgen of de keuze maken tussen sessie 1 of 2. Naast het theoretisch kader werd op beide dagen voldoende tijd voorzien voor interactie en vraagstelling.

Sessie 1: De relatie tussen de gemeente en de besturen van de eredienst – 27 september 2022

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten legt de gemeente een aantal verplichtingen op tegenover de besturen van de eredienst en de bedienaars van de eredienst.

Zo moet de gemeente de tekorten van de exploitatie bijpassen en bijdragen in de investeringen aan de gebouwen van de eredienst. Bovendien moeten de gemeenten instaan voor de huisvesting van de bedienaars van de eredienst. Jaarlijks betalen de Vlaamse gemeenten meer dan 40 miljoen euro aan exploitatietoelagen en meer dan één miljoen euro aan woonstvergoedingen aan de bedienaars van de eredienst. De gemeenten geven ook investeringstoelagen voor de restauratie van de gebouwen van de eredienst.

Sommige gemeenten zijn niet opgetogen met deze verplichtingen die een erfenis zijn van Napoleon, zeker in tijden dat het gebruik van de gebouwen van de eredienst sterk terugloopt.

Daarom is een goede relatie tussen de gemeente en de besturen van de eredienst en het centraal (kerk)bestuur zeer belangrijk. Het eredienstendecreet biedt daarvoor nuttige instrumenten.

 Tijdens deze sessie komen o.a. de volgende thema’s aan bod:

  • de opdracht van het bestuur van de eredienst;
  • de rol van het centraal (kerk)bestuur;
  • de decretale verplichtingen van de gemeente tegenover het bestuur van de eredienst en de bedienaar van de eredienst;
  • het overleg en de afspraken met het centraal (kerk)bestuur;
  • de rol van de gemeente bij het financieel beheer van de besturen van de eredienst (het meerjarenplan, het budget en de jaarrekening);
  • de rol van het college van burgemeester en schepenen bij het administratief toezicht op de beslissingen van het bestuur van de eredienst en het centraal (kerk)bestuur;
  • de gemeentegrensoverschrijdende besturen van de eredienst;
  • de rol van de gemeente bij de erkenning van nieuwe geloofsgemeenschappen

Schrijf hier in voor sessie 2 'De neven- en herbestemming van de gebouwen van de eredienst' op 11 oktober 2022.

13.30 - 14.00 u.: Onthaal met koffie en thee
14.00 - 15.15 u.: Deel 1
15.15 - 15.45 u.: Pauze
15.45 - 17.00 u.: Deel 2

Arnold Blockerije, Stadssecretaris op rust, volgt al jaren de relatie tussen de besturen van de eredienst en de lokale besturen op, docent vormingssessies en auteur meerdere publicaties over de regelgeving voor besturen van de eredienst.
 

Doelpubliek
Regionale overheid, Federale overheid, Lokale overheid

Interessant voor
schepenen en personeelsleden van de gemeente belast met de contacten met het centraal (kerk)bestuur, leden van het centraal (kerk)bestuur en van het bestuur van de eredienst, architecten- en adviesbureaus, …

Data

Dinsdag 27 september 2022 van 14.00 tot 17.00 uur (onthaal van de deelnemers vanaf 13.30 uur met koffie en thee)

Locatie

Zebrastraat
Zebrastraat 32
9000 Gent

  • Betalend parkeren kan in de parkings New Zebra, Sint-Pietersplein of onder het viaduct
  • Vlot bereikbaar met het openbaar vervoer

Meer informatie volgt bij de bevestiging van uw inschrijving.

Deelnameprijs

Het inschrijvingsgeld voor één sessie bedraagt 161,16 euro (excl. 21% btw) / 195 euro (incl. 21% btw). en omvat:

  • de deelname aan één sessie
  • het nieuwe bijhorende boek van de hand van de docent t.w.v. 95 euro
  • de documentatiemap
  • de catering

Deelnemen aan één namiddag (sessie 1 of 2) zonder boek bedraagt 119,82 euro (excl. 21% btw) / 145  euro (incl. 21% btw)

Het is ook mogelijk om voor twee sessies te schrijven.

Bespaar met KMO-portefeuille

Die Keure Opleidingen is erkend als gecertificeerd opleidingsinstituut. Daardoor kan u deze opleiding gedeeltelijk betalen met de subsidies die de Vlaamse Overheid toekent via de KMO-portefeuille. Indien u voldoet aan de criteria kan uw bedrijf tot 30% besparen op uw opleidingskost. Meer informatie?   www.kmo-portefeuille.be

Het erkenningsnummer van die Keure Opleidingen is DV.O106345. Uw aanvraag bij de KMO-portefeuille moet gebeuren ten laatste 14 dagen na de opleiding. De deelnemer verbindt zich ertoe de regels gesteld door het Agentschap Ondernemen te respecteren.

Annuleren

Annuleren kan enkel binnen de 14 dagen na inschrijving, tenzij de opleiding binnen deze 14 dagen doorgaat, dan valt de einddatum van deze annulatie uiterlijk 5 dagen voor de opleidingsdatum. In geval er niet ingeschreven werd via webshop, wordt in dat geval steeds 15 euro aangerekend als annulatiekost.  Kosteloos een vervanger aanduiden kan altijd.

Inschrijven


Persoonlijke gegevens (gepubliceerd op deelnemerslijst)


Overzicht en betaling

Voeg een eerste deelnemer toe.


Voorwaarden

Voorwaarden


Voorwaarden
Betaal nu enkel de btw

Totaal

Totaal (excl. btw)
Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief