Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Besturen van de eredienst – 2 sessies

Ondanks het slinkend aantal gelovigen en leeglopende kerken spelen kerkbesturen nog steeds een belangrijke rol in onze maatschappij. Deze besturen zijn belast met de materiële ondersteuning van de erkende geloofsgemeenschappen en komen zo in contact met vele andere actoren zowel overheden als particulieren. De gewijzigde wetgeving maakt het niet eenvoudig alles strikt op te volgen … De Vlaamse regering nam recent een aantal initiatieven om tegemoet te komen aan een aantal actuele noden. De tijd is dus rijp om eens alles op een rijtje te zetten inzake het besturen van de eredienst en dit in twee sessies waarbij thematisch de zaken werden opgesplitst. Logischerwijs kunnen deelnemers beide sessies volgen of de keuze maken tussen sessie 1 of 2. Naast het theoretisch kader werd op beide dagen voldoende tijd voorzien voor interactie en vraagstelling.

Sessie 1: De relatie tussen de gemeente en de besturen van de eredienst – 10 mei 2022

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten legt de gemeente een aantal verplichtingen op tegenover de besturen van de eredienst en de bedienaars van de eredienst.

Zo moet de gemeente de tekorten van de exploitatie bijpassen en bijdragen in de investeringen aan de gebouwen van de eredienst. Bovendien moeten de gemeenten instaan voor de huisvesting van de bedienaars van de eredienst. Jaarlijks betalen de Vlaamse gemeenten meer dan 40 miljoen euro aan exploitatietoelagen en meer dan één miljoen euro aan woonstvergoedingen aan de bedienaars van de eredienst. De gemeenten geven ook investeringstoelagen voor de restauratie van de gebouwen van de eredienst.

Sommige gemeenten zijn niet opgetogen met deze verplichtingen die een erfenis zijn van Napoleon, zeker in tijden dat het gebruik van de gebouwen van de eredienst sterk terugloopt.

Daarom is een goede relatie tussen de gemeente en de besturen van de eredienst en het centraal (kerk)bestuur zeer belangrijk. Het eredienstendecreet biedt daarvoor nuttige instrumenten.

 Tijdens deze sessie komen o.a. de volgende thema’s aan bod:

  • de opdracht van het bestuur van de eredienst;
  • de rol van het centraal (kerk)bestuur;
  • de decretale verplichtingen van de gemeente tegenover het bestuur van de eredienst en de bedienaar van de eredienst;
  • het overleg en de afspraken met het centraal (kerk)bestuur;
  • de rol van de gemeente bij het financieel beheer van de besturen van de eredienst (het meerjarenplan, het budget en de jaarrekening);
  • de rol van het college van burgemeester en schepenen bij het administratief toezicht op de beslissingen van het bestuur van de eredienst en het centraal (kerk)bestuur;
  • de gemeentegrensoverschrijdende besturen van de eredienst;
  • de rol van de gemeente bij de erkenning van nieuwe geloofsgemeenschappen

Sessie 2: De neven- en herbestemming van de gebouwen van de eredienst – 17 mei 2022

De gebouwen van de (rooms-katholieke) eredienst worden hoe langer hoe minder gebruikt voor hun religieuze functie. Daarom lanceerde minister Geert Bourgeois in 2010 de conceptnota ‘Een toekomst voor de Vlaamse parochiekerken’ waarin hij de besturen van de eredienst en de gemeenten aanspoorde om een langetermijnvisie op die gebouwen uit te werken en zich te buigen over mogelijke neven- en herbestemmingen. De uitwerking van een langetermijnvisie werd ook gestimuleerd in de subsidiëring van de beschermde en niet-beschermde gebouwen van de eredienst.

Op 16 juli 2021 keurde de Vlaamse regering de visienota ‘Beleidsmaatregelen voor de her- en nevenbestemming van parochiekerken in Vlaanderen’ goed. Op basis daarvan wordt de regelgeving aangepast.

Tijdens deze sessie schenken we aandacht aan volgende topics:

  • het begrippenkader (nevenbestemming, herbestemming, medegebruik, multifunctioneel gebruik, gedeeld gebruik);
  • het kerkenbeleidsplan;
  • de subsidiëring van de niet-beschermde gebouwen van de eredienst;
  • de subsidiëring van de beschermde gebouwen van de eredienst;
  • de samenvoeging van geloofsgemeenschappen;
  • de desaffectatie en de vervreemding van gebouwen van de eredienst;
  • de problematiek van begraafplaatsen rond een kerk bij de her- of nevenbestemming van het gebouw;
  • de rol van de gemeente bij de erkenning van nieuwe geloofsgemeenschappen;
  • de stand van zaken van de wijziging van de regelgeving in verband met de besturen van de eredienst.
Accreditatie:
  • Alle deelnemers ontvangen op aanvraag een aanwezigheidsattest. :
27 september 2022
11 oktober 2022
Dit is een meerdaagse opleiding. U kan inschrijven voor de reeks of voor individuele sessies.

Prijzen voor de reeks

(Studienamiddagen)
Basisprijs (incl. btw) 
€ 275,00
Prijs (excl. btw) € 227,27
Kortingsprijs (incl. btw) 
€ 225

Prijzen voor 1 sessie

(1 studienamiddag naar keuze)
Basisprijs (incl. btw) 
€ 195,00
Prijs (excl. btw) € 161,16
Kortingsprijs (incl. btw) 
€ 145

Ondanks het slinkend aantal gelovigen en leeglopende kerken spelen kerkbesturen nog steeds een belangrijke rol in onze maatschappij. Deze besturen zijn belast met de materiële ondersteuning van de erkende geloofsgemeenschappen en komen zo in contact met vele andere actoren zowel overheden als particulieren. De gewijzigde wetgeving maakt het niet eenvoudig alles strikt op te volgen … De Vlaamse regering nam recent een aantal initiatieven om tegemoet te komen aan een aantal actuele noden. De tijd is dus rijp om eens alles op een rijtje te zetten inzake het besturen van de eredienst en dit in twee sessies waarbij thematisch de zaken werden opgesplitst. Logischerwijs kunnen deelnemers beide sessies volgen of de keuze maken tussen sessie 1 of 2. Naast het theoretisch kader werd op beide dagen voldoende tijd voorzien voor interactie en vraagstelling.

Sessie 1: De relatie tussen de gemeente en de besturen van de eredienst – 10 mei 2022

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten legt de gemeente een aantal verplichtingen op tegenover de besturen van de eredienst en de bedienaars van de eredienst.

Zo moet de gemeente de tekorten van de exploitatie bijpassen en bijdragen in de investeringen aan de gebouwen van de eredienst. Bovendien moeten de gemeenten instaan voor de huisvesting van de bedienaars van de eredienst. Jaarlijks betalen de Vlaamse gemeenten meer dan 40 miljoen euro aan exploitatietoelagen en meer dan één miljoen euro aan woonstvergoedingen aan de bedienaars van de eredienst. De gemeenten geven ook investeringstoelagen voor de restauratie van de gebouwen van de eredienst.

Sommige gemeenten zijn niet opgetogen met deze verplichtingen die een erfenis zijn van Napoleon, zeker in tijden dat het gebruik van de gebouwen van de eredienst sterk terugloopt.

Daarom is een goede relatie tussen de gemeente en de besturen van de eredienst en het centraal (kerk)bestuur zeer belangrijk. Het eredienstendecreet biedt daarvoor nuttige instrumenten.

 Tijdens deze sessie komen o.a. de volgende thema’s aan bod:

  • de opdracht van het bestuur van de eredienst;
  • de rol van het centraal (kerk)bestuur;
  • de decretale verplichtingen van de gemeente tegenover het bestuur van de eredienst en de bedienaar van de eredienst;
  • het overleg en de afspraken met het centraal (kerk)bestuur;
  • de rol van de gemeente bij het financieel beheer van de besturen van de eredienst (het meerjarenplan, het budget en de jaarrekening);
  • de rol van het college van burgemeester en schepenen bij het administratief toezicht op de beslissingen van het bestuur van de eredienst en het centraal (kerk)bestuur;
  • de gemeentegrensoverschrijdende besturen van de eredienst;
  • de rol van de gemeente bij de erkenning van nieuwe geloofsgemeenschappen

Sessie 2: De neven- en herbestemming van de gebouwen van de eredienst – 17 mei 2022

De gebouwen van de (rooms-katholieke) eredienst worden hoe langer hoe minder gebruikt voor hun religieuze functie. Daarom lanceerde minister Geert Bourgeois in 2010 de conceptnota ‘Een toekomst voor de Vlaamse parochiekerken’ waarin hij de besturen van de eredienst en de gemeenten aanspoorde om een langetermijnvisie op die gebouwen uit te werken en zich te buigen over mogelijke neven- en herbestemmingen. De uitwerking van een langetermijnvisie werd ook gestimuleerd in de subsidiëring van de beschermde en niet-beschermde gebouwen van de eredienst.

Op 16 juli 2021 keurde de Vlaamse regering de visienota ‘Beleidsmaatregelen voor de her- en nevenbestemming van parochiekerken in Vlaanderen’ goed. Op basis daarvan wordt de regelgeving aangepast.

Tijdens deze sessie schenken we aandacht aan volgende topics:

  • het begrippenkader (nevenbestemming, herbestemming, medegebruik, multifunctioneel gebruik, gedeeld gebruik);
  • het kerkenbeleidsplan;
  • de subsidiëring van de niet-beschermde gebouwen van de eredienst;
  • de subsidiëring van de beschermde gebouwen van de eredienst;
  • de samenvoeging van geloofsgemeenschappen;
  • de desaffectatie en de vervreemding van gebouwen van de eredienst;
  • de problematiek van begraafplaatsen rond een kerk bij de her- of nevenbestemming van het gebouw;
  • de rol van de gemeente bij de erkenning van nieuwe geloofsgemeenschappen;
  • de stand van zaken van de wijziging van de regelgeving in verband met de besturen van de eredienst.
Beide sessies bestaan uit volgend programma:

13.30 - 14.00 u.: Onthaal met koffie en thee
14.00 - 15.15 u.: Deel 1
15.15 - 15.45 u.: Pauze
15.45 - 17.00 u.: Deel 2

Arnold Blockerije, Stadssecretaris op rust, volgt al jaren de relatie tussen de besturen van de eredienst en de lokale besturen op, docent vormingssessies en auteur meerdere publicaties over de regelgeving voor besturen van de eredienst

Doelpubliek
Regionale overheid, Federale overheid, Lokale overheid

Interessant voor
schepenen en personeelsleden van de gemeente belast met de contacten met het centraal (kerk)bestuur, leden van het centraal (kerk)bestuur en van het bestuur van de eredienst, architecten- en adviesbureaus, …

Data

Dinsdag 27 september en 11 oktober 2022 telkens van 14.00 tot 17.00 uur (onthaal van de deelnemers vanaf 13.30 uur met koffie en thee)

Locatie

Zebrastraat
Zebrastraat 32
9000 Gent

  • Betalend parkeren kan in de parkings New Zebra, Sint-Pietersplein of onder het viaduct
  • Vlot bereikbaar met het openbaar vervoer

Meer informatie volgt bij de bevestiging van uw inschrijving.

Deelnameprijs

Het inschrijvingsgeld voor de twee sessies bedraagt 227,27 euro (excl. 21% btw) / 275 euro (incl. 21% btw) en omvat:

  • de deelname aan beide namiddagen
  • het nieuwe bijhorende boek van de hand van de docent t.w.v. 95 euro
  • de documentatiemap
  • de catering

Deelnemen aan de twee namiddagen (sessie 1 en 2) zonder boek bedraagt 185,95 euro (excl. 21% btw) / 225 euro (incl. 21% btw).

Het is ook mogelijk om voor één sessie in te schrijven.

Bespaar met KMO-portefeuille

Die Keure Opleidingen is erkend als gecertificeerd opleidingsinstituut. Daardoor kan u deze opleiding gedeeltelijk betalen met de subsidies die de Vlaamse Overheid toekent via de KMO-portefeuille. Indien u voldoet aan de criteria kan uw bedrijf tot 30% besparen op uw opleidingskost. Meer informatie?   www.kmo-portefeuille.be

Het erkenningsnummer van die Keure Opleidingen is DV.O106345. Uw aanvraag bij de KMO-portefeuille moet gebeuren ten laatste 14 dagen na de opleiding. De deelnemer verbindt zich ertoe de regels gesteld door het Agentschap Ondernemen te respecteren.

Annuleren

Annuleren kan enkel binnen de 14 dagen na inschrijving, tenzij de opleiding binnen deze 14 dagen doorgaat, dan valt de einddatum van deze annulatie uiterlijk 5 dagen voor de opleidingsdatum. In geval er niet ingeschreven werd via webshop, wordt in dat geval steeds 15 euro aangerekend als annulatiekost.  Kosteloos een vervanger aanduiden kan altijd.

Inschrijven


Persoonlijke gegevens
Schrijf in voor
Besturen van de eredienst - sessie 1 : De relatie tussen de gemeente en de besturen van de eredienst
Besturen van de eredienst - sessie 2: De neven- en herbestemming van de gebouwen van de eredienst

Overzicht en betaling

Voeg een eerste deelnemer toe.


Voorwaarden

Voorwaarden


Voorwaarden
Betaal nu enkel de btw

Totaal

Totaal (excl. btw)
Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief