Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Eerst bewegen dan leren

Het belang van neuromotorische rijpheid voor het leren

“Beweging is de eerste taal van een kind en het is door middel van beweging dat het de wereld gaat verkennen en zijn lichaam leert controleren. Het meest gevorderde niveau van bewegen is het vermogen om volledig stil te staan. Zo lang een kind niet in staat is om zijn evenwicht te bewaren en volledig stil te zitten of staan, beschikt het niet over de lichamelijke vaardigheden die nodig zijn om in een klaslokaal te kunnen leren” (Sally Goddard Blythe)

Bij een leerprobleem is er vaak sprake van een ‘motorische blokkade’. Het kind weet wel wat het moet doen of antwoorden, maar krijgt het niet op papier gezet. Deze leerling kan dus zijn volledige potentieel niet laten zien. In deze workshop wordt daarop ingespeeld. Je neemt zelf deel aan het INPP-bewegingsprogramma dat je dagelijks met de hele klas kan uitvoeren. De leerlingen die niet schoolrijp zijn of leerproblemen hebben, oefenen zo de basisvaardigheden om tot leren te komen zonder dat ze uit de klas moeten worden gehaald. Via de motorische weg worden de cognitieve functies ondersteund. Kinderen moeten immers eerst hun bewegingen leren controleren, alvorens ze kunnen stilzitten, schrijven, lezen, …

Het is een onmisbare bijscholing voor iedereen die leerproblemen vanuit een nieuwe hoek wil bekijken en die “beweging” niet schuwt in de aanpak ervan.

  • Deze workshop is zeer praktijkgericht en verwacht een actieve inzet van de deelnemers.
  • Om interactie toe te laten en de opleiding ten volle te kunnen organiseren, beperken we de groep tot 24 deelnemers.
  • Breng een matje mee om te oefenen


 

Accreditatie:
  • Alle deelnemers ontvangen op aanvraag een aanwezigheidsattest. :
08 december 2021
Prijs (incl. btw)
€ 185,00
Prijs (excl. btw) € 152,89

Het belang van neuromotorische rijpheid voor het leren

“Beweging is de eerste taal van een kind en het is door middel van beweging dat het de wereld gaat verkennen en zijn lichaam leert controleren. Het meest gevorderde niveau van bewegen is het vermogen om volledig stil te staan. Zo lang een kind niet in staat is om zijn evenwicht te bewaren en volledig stil te zitten of staan, beschikt het niet over de lichamelijke vaardigheden die nodig zijn om in een klaslokaal te kunnen leren” (Sally Goddard Blythe)

Bij een leerprobleem is er vaak sprake van een ‘motorische blokkade’. Het kind weet wel wat het moet doen of antwoorden, maar krijgt het niet op papier gezet. Deze leerling kan dus zijn volledige potentieel niet laten zien. In deze workshop wordt daarop ingespeeld. Je neemt zelf deel aan het INPP-bewegingsprogramma dat je dagelijks met de hele klas kan uitvoeren. De leerlingen die niet schoolrijp zijn of leerproblemen hebben, oefenen zo de basisvaardigheden om tot leren te komen zonder dat ze uit de klas moeten worden gehaald. Via de motorische weg worden de cognitieve functies ondersteund. Kinderen moeten immers eerst hun bewegingen leren controleren, alvorens ze kunnen stilzitten, schrijven, lezen, …

Het is een onmisbare bijscholing voor iedereen die leerproblemen vanuit een nieuwe hoek wil bekijken en die “beweging” niet schuwt in de aanpak ervan.

  • Deze workshop is zeer praktijkgericht en verwacht een actieve inzet van de deelnemers.
  • Om interactie toe te laten en de opleiding ten volle te kunnen organiseren, beperken we de groep tot 24 deelnemers.
  • Breng een matje mee om te oefenen
09.00 – 09.30 u.: Ontvangst van de deelnemers met koffie en thee

09.30 – 11.00 u.: Wat is neuromotorische onrijpheid? (theorie)

11.15 – 12.45 u.: Screenen volgens de INPP-methode

12.45 – 13.30 u.: Lunchpauze

13.30 – 16.30u.: Ervaren van het INPP-schoolprogramma (met pauzes)

Marianne Peeters, Lic. Kinesitherapie, Psychomotorisch therapeut, INPP-therapeut

Doelpubliek
Onderwijs

Interessant voor
leerkrachten van de kleuterschool (vanaf vierjarigen) en lagere school (vooral eerste graad), maar ook voor de therapeuten/ leerkrachten die instaan voor de zorg op school.

Datum
Woensdag 8 decmeber 2021 van 9.30 tot 16.30 uur (onthaal van de deelnemers vanaf 9.00 uur met koffie en thee)

Locatie
Clemenspoort - Zaal Neumann
Overwale 3/1
9000 Gent

  • Op wandelafstand van het station Gent-Sint--Pieters
  • Betaalparking ‘Clemenspoort’ of ‘Station Gent-Sint-Pieters’

Meer informatie volgt bij de bevestiging van uw inschrijving.

Deelnameprijs

Het inschrijvingsgeld voor deze workshop bedraagt 152,89 euro (excl. 21% btw) / 185 euro (incl. 21% btw) en omvat:

  • de deelname aan de opleiding
  • het bijhorende boek “Eerst bewegen, dan leren - Neuromotorisch ontwikkelingsprogramma voor scholen”
  • de documentatiemap
  • de catering

Bespaar met KMO-portefeuille

Die Keure Opleidingen is erkend als gecertificeerd opleidingsinstituut. Daardoor kan u deze opleiding gedeeltelijk betalen met de subsidies die de Vlaamse Overheid toekent via de KMO-portefeuille. Indien u voldoet aan de criteria kan uw bedrijf tot 30% besparen op uw opleidingskost. Meer informatie? www.kmo-portefeuille.be

Het erkenningsnummer van die Keure Opleidingen is DV.O106345. Uw aanvraag bij de KMO-portefeuille moet gebeuren ten laatste 14 dagen na de opleiding.

De deelnemer verbindt zich ertoe de regels gesteld door het Agentschap Ondernemen te respecteren.

Annuleren

Annuleren kan enkel binnen de 14 dagen na inschrijving, tenzij de opleiding binnen deze 14 dagen doorgaat, dan valt de einddatum van deze annulatie uiterlijk 5 dagen voor de opleidingsdatum. In geval er niet ingeschreven werd via webshop, wordt in dat geval steeds 15 euro aangerekend als annulatiekost.  Kosteloos een vervanger aanduiden kan altijd.

Inschrijven


Persoonlijke gegevens


Overzicht en betaling

Voeg een eerste deelnemer toe.



Voorwaarden


Voorwaarden
Betaal nu enkel de btw

Totaal

Totaal (excl. btw)
Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief