Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Sterke daling van kwaliteit Vlaams onderwijs

Hoe is het gesteld met de kwaliteit van ons onderwijs? Dat gaan Jan Van Damme, Kim Bellens en Wim Van den Noortgate na in het derde nummer van TORB 2018-2019 (Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid). De dertigste verjaardag van de autonomie van de gemeenschappen inzake onderwijsbeleid in België is een goede aanleiding om na te denken over de effectiviteit van de verschillende onderwijssystemen in ons land. Hun bijdrage geeft alvast een aanzet daartoe. Ze baseerden zich hiervoor op data en resultaten van internationale onderzoeken van de afgelopen jaren. 

Wat zijn de meest opvallende vaststellingen?

 

  • De evolutie van de effectiviteit van het onderwijs is in de twee gemeenschappen van ons land op langere termijn uiteenlopend. De Vlaamse Gemeenschap had rond de eeuwwisseling nog een duidelijke voorsprong, maar dit is ondertussen beginnen afbrokkelen.
  • Er zijn verschillen in de evolutie van de prestaties van leerlingen tussen verschillende netten en koepels.
  • Er is een algemene daling van de leesvaardigheid in het lager onderwijs.
  • Waar Vlaanderen vroeger kampioen in wiskunde was, zien we nu dat we niet meer diezelfde topprestaties hebben. Maar ook het prestatieniveau voor wetenschappen daalt.
  • Het katholiek onderwijs en het stedelijk en gemeentelijk onderwijs gaan er sneller op achteruit.

 

Over TORB

Het Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid is dé referentie voor al wie professioneel met onderwijs, onderwijsbeleid en onderwijsrecht bezig is. U vindt in dit tijdschrift informatie, achtergrond en duiding bij het onderwijsgebeuren. Wetenschappelijk verantwoord, helder en bruikbaar, direct aansluitend bij de dagelijkse onderwijspraktijk! Dit tijdschrift bestaat per jaargang uit 5 nummers.

ABONNEREN


Lees ook

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief