Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Tactiliteit, de heilige graal van print

Print is ten dode opgeschreven. Waarom zou je in deze digitale dagen nog kiezen voor een papieren medium, terwijl je zo snel en efficiënt informatie digitaal kunt verspreiden? Als druk­kerij zijn wij het uiteraard niet eens met die stelling. Begrijp ons niet verkeerd. Ook wij omarmen de digitale evolutie en alle kansen die ze met zich meebrengt. Maar ondanks alle troeven van digitale communicatie zijn wij rotsvast overtuigd van de onsterfelijkheid van print. Ons levenselixir? Tactiliteit.

Tactiliteit is een term uit de architectuur die aangeeft hoe een materiaal aanvoelt. Denk bijvoorbeeld aan de bijzondere gewaarwording wanneer je een boek uit een bibliotheekkast haalt en met je vingers over het papier strijkt. De aanraking van je laptop zal nooit zo aangenaam zijn als die van een luxueus vel ongestreken papier.

Niet alleen voor de tastzin, ook voor andere zintuigen vormt drukwerk een streling. De geur van het papier en de inkt. Het geluid van een pagina die omslaat. De krachtige kleuren die in het oog springen. De glans van folie op de cover.

Want laat ons eerlijk zijn. Hoe aantrekkelijk digitale producten ook mogen zijn, ze kunnen op vlak van schoonheid niet concurreren met print. Een scherm biedt geen textuur of reliëf. Het wekt hoogstens de illusie van een derde dimensie. Het laat weinig toe om te spelen met vorm of afwerking.

Het is net dankzij die tactiliteit, die zintuiglijkheid, dat print erin slaagt zijn primaire functie – informatie verspreiden – te overstijgen. Je kunt er ook emotie mee overbrengen. En hiervoor heb je niet eens veel toeters en bellen nodig. Ook kleine, op het eerste zicht banale uitgaves, hebben vaak een verrassende schoonheid, juist omwille van hun eenvoud. Less is more.

Print is gemaakt om te blijven. Om bij te houden. Het laat, als het goed gemaakt is, een blijvende indruk na. De snelheid waarmee je je boodschap online verspreidt, is evenredig aan de vluchtigheid van het medium. Wanneer is de laatste keer dat je een online artikel tot de laatste letter hebt uitgelezen?

Van een boek of magazine kun je genieten in alle rust. Een blad papier gaat niet af. Het maakt geen geluid. Het zal je niet spammen of doen opschrikken met storende pop-ups en flitsende banners. Er is enkel jij en het papier.

Van boeken houden moet je leren. Stap voor stap. Het is als het aanleren van een vreemde taal. Hoe meer je ervan weet, hoe moeilijker én interessanter de nuances worden. Laat je meedrijven en leer te genieten. Ook dat is een kunst in deze digitale wereld.