Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Gooi de dingen om met Flipping the classroom

Zin om de les eens op zijn kop te zetten? Met Flipping the classroom draai je de normale manier van werken om. De theorie verwerken de leerlingen thuis, zodat er tijdens de les meer tijd is om te oefenen en te verdiepen.

De theorie verwerken de leerlingen zelfstandig, thuis aan de hand van filmpjes. Ze werken op hun eigen tempo en herbekijken het filmpje zoveel ze willen. Ze maken een samenvatting en noteren hun vragen. In de klas beantwoordt de leerkracht de vragen en geeft extra duiding. Omdat de leerlingen de theorie zelf al verwerkt hebben, is er tijdens de les meer tijd om te oefenen. De filmpjes blijven beschikbaar, zodat de leerlingen deze kunnen herbekijken bij de voorbereiding van een toets of een examen. 

Flipping the classroom met InterActie

Maar hoe pak je dat concreet aan? Je kunt als leerkracht natuurlijk zelf filmpjes maken. Maar wist je dat InterActie meer dan 100 kant en klare filmpjes aanbiedt om flipping the classroom in de praktijk mogelijk te maken?

Alle filmpjes zijn beschikbaar via POLPO. Er zijn filmpjes voor elk leerjaar en over verschillende onderwerpen: zwaartekracht, elektrische kracht, kernfusie en kernsplijting … Je vindt ze snel terug door te filteren op ‘video’. Of je kunt zoeken op inhoudstafel om per hoofdstuk een overzicht te krijgen van de beschikbare filmpjes. Ook hier kun je je zoekopdracht verfijnen door ‘type: video’ aan te duiden.

Download hier een overzicht met telkens de korte inhoud en de aanduiding bij welk hoofdstuk het filmpje aansluit.

Bekijk enkele voorbeelden

De eerste wet van Newton (6e jaar)

Het filmpje beschrijft situaties waar de eerste wet van Newton van toepassing is en legt de eerste wet van Newton uit. Ook de definitie van de eenparige beweging komt aan bod. We bespreken de vorm van de x(t)- en vx(t)-grafiek en leiden een aantal eigenschappen van de eenparige beweging af. 

 

Lichtbreking (3e jaar)

We introduceren de begrippen invalshoek, normaal en brekingshoek. Op basis van experimenteel bekomen resultaten, wordt de wet van Snellius opgesteld.

GA NAAR POLPO »

Meer lezen over flipping the classroom?

In Klasse verscheen een interessant artikel waarin een wiskundeleerkracht uitlegt hoe hij het aanpakt. Lees meer »

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief