Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Scholen met een vernieuwende onderwijsaanpak

Tijdens de receptie met culinaire hapjes maak je informeel kennis met scholen die inspelen op de onderwijsverandering. Leerlingen en leerkachten uit deze 8 scholen oriënteren zich al op de samenleving van morgen:

»Secundair onderwijs
Stamina Brugge
Atheneum Geraardsbergen
De Stud!o Oostende

»Basisonderwijs
MondoMio Balen
Rusthuisklas Vinkt
De Springplank Brugge
Sint-Camillus Sint-Niklaas
Atheneum Denderleeuw

Stamina Brugge

Elke leerling is uniek en heeft recht op persoonlijke feedback. Feedback geeft richting aan het leerproces. Een stevige kennis is letterlijk de basis van elk leren, maar minstens zo belangrijk is het kunnen toepassen ervan.

Instructiemomenten worden gevolgd door oefenmomenten. Heb je wat extra uitleg nodig of mag het voor jou net wat sneller gaan? Wij zorgen voor een traject op maat. We prikkelen de leerlingen niet om passief toe te kijken, maar zélf op onderzoek te gaan en elk probleem als een uitdaging te zien. Zo leren leerlingen vol goesting in de wereld van vandaag en zijn ze voorbereid op het leven van morgen.

LEES MEER »

Stamina

GO! Atheneum Geraardsbergen

Atheneum Geraardsbergen

Leerplezier, verbondenheid, eigenaarschap en kritisch denken. Dat zijn de vier pijlers waar het in de Agoraklas van het GO! atheneum Geraardsbergen om gaat.

Zeven verschillende vakleerkrachten vormen er een co-teachend team in de tweede en derde graad ASO. Via een weekplanning nemen de leerlingen hun leerproces zelf in handen. Met behulp van Chromebooks werken leerlingen en coaches samen aan vakoverschrijdend materiaal. Elke maand wordt de leerwinst via learning analytics in kaart gebracht.    

LEES MEER »


De Stud!o Oostende

Onderwijs dat jongeren goesting geeft.

  • Ondernemingszin

We willen jongeren vormen tot mensen die van aanpakken weten, die frisse ideeën omzetten in mooie initiatieven, binnen en buiten de school, eenmalig of op lange termijn.

  • Betrokkenheid

Samenwerken en zorg voor elkaar krijgen veel aandacht. De Studio is geen eiland, maar verbindt zich met de bredere samenleving. Op die manier krijgen leerlingen de kans om actief deel te nemen aan de  wereld rondom hen.

  • Inspiratie en motivatie

In de lessen vertrekken we vanuit de leefwereld van jongeren en gaan we samen op onderzoek naar de wondere wereld rondom ons.

  • Kritisch denken

Met één muisklik sta je overal. Maar hoe betrouwbaar is de kennis die we tegenkomen? Het is belangrijker dan ooit om zin en onzin van elkaar te kunnen onderscheiden. Om je mening te kunnen vormen op basis van betrouwbare informatie. Om helder te kunnen nadenken en te argumenteren. Om met een open blik naar de wereld te kijken en te zien dat andere standpunten erg verrijkend kunnen zijn.

LEES MEER »

De Studio_logo

Mondomio logo

MondoMio Balen

We willen vernieuwingen in het onderwijs versnellen en zo onze leerlingen beter voorbereiden op de uitdagingen van morgen.

Leerlingen doorlopen een individueel traject dat aansluit bij hun noden en behoeften. We werken met niveauklassen in plaats van met klassen op leeftijd, want er bestaat geen gemiddelde leerling.

Leerkrachten worden ingezet op talent en moeten niet alle vakken geven, wat voor meer leerwinst zorgt bij leerlingen. Het geeft leerkrachten het gevoel dat ze écht iets kunnen bijdragen, omdat wat ze onderwijzen hun talent is.

LEES MEER »


Rusthuisklas Vinkt

De basisschool van Vinkt werkt intergenerationeel samen met het Woon- en Zorgcentrum Sint-Franciscus. Wat begon als een tijdelijke en noodzakelijke verhuizing door verbouwingswerken aan de school, werd door leerkracht en bezieler Guido Vermaerke en ergotherapeut Jolien Van de Velde de voorbije jaren uitgebouwd tot een uniek project onder generaties: de rusthuisklas. 

Leerlingen gaan in dialoog en maken kennis met ouderen en hun levensverhaal. Het zelfbeeld van jong en oud wordt positief beïnvloed.

LEES MEER »

Basisschool Vinkt

De Springplank logo

De Springplank Brugge

Dat kinderen talenten hebben, beseffen we zeer goed in onze basisschool. We vinden het dan ook een eer om samen hun talenten te ontwikkelen.

Daarom zetten we het onderzoekend leren centraal vanaf de kleuterklas. We geloven dat er in elk kind een uitvinder schuilt. Zij zullen hun steentje bijdragen aan de snel veranderende maatschappij. De uitbouw van een leergemeenschap, een goed nascholingsplan en uitwisselingen met het buitenland zorgen ervoor dat wij als team deze uitdaging aankunnen.

LEES MEER »


Sint-Camillus Sint-Niklaas

Sint-Camillus heeft een multicultureel publiek met meer dan 85% indicatorleerlingen van meer dan 45 nationaliteiten. De school heeft ook te maken met een grote kloof tussen sterk-, gemiddeld- en zwak presterende leerlingen. Om te voldoen aan de leerbehoeftes van elke individuele leerling - zonder in te boeten aan kwaliteit - is de school op zoek gegaan naar flexibele werkvormen die hieraan tegemoet komen.

Camillus werkt aan talent. Eerst moet een leerling zijn talenten kennen, om ze daarna verder te ontwikkelen. Als school vinden wij het belangrijk dat de leerlingen de kans krijgen om hun sterke punten te ontdekken.

Afhankelijk van het vak werken we in talent- of niveaugroepen. Leerlingen krijgen op die manier optimale kansen om te evolueren op zijn manier en zijn eigen tempo. De leerling voelt enerzijds succes en anderzijds minder druk en minder stress. Door deze aanpak ervaren de leerlingen ook vooruitgang, waardoor ze zich goed voelen in hun vel. Wat een belangrijke basis is om tot leren te komen.

LEES MEER »

Sint-Camillus

GO! Denderleeuw

Atheneum Denderleeuw

We bieden kwaliteitsonderwijs met een goede studiebegeleiding, want de huidige samenleving vereist een maximale stimulatie van vaardigheden en attitudes. 

“Een dynamische school waar het goed leren en leven is!”

  • Talent ontwikkelen
  • Samen leren samenleven
  • Aandacht voor zorg op maat
  • Bewust kiezen voor kwaliteit
  • Een school waar jongeren zichzelf kunnen zijn

LEES MEER »


Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief