Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Structuur / opbouw

De methode Hop! bestaat uit 5 domeinen, met daarin een reeks activiteiten van 50 minuten (of 2 x 50 minuten) per leerjaar. De activiteiten zijn geordend volgens stijgende moeilijkheidsgraad. In de activiteiten wordt aandacht besteed aan de brede ontwikkeling van het kind.

 

 

bewegingsvaardigheden

Bewegingsvaardigheden

In de eerste graad ligt de nadruk op het domein bewegingsvaardigheden. In de tweede en derde graad verfijnen de kinderen de basisbewegingen en leren ze deze vloeiend aan elkaar schakelen. Basisbewegingen, kruipen, klauteren, klimmen, balanceren, piramides, glijden, rijden, roteren, schommelen, hangen, touwslingeren, handenstand … komen aan bod. 


 

fysieke vaardigheden

Fysieke vaardigheden

In dit domein vind je loop- en tikspelen, lopen, steunsprongen, touwspringen, trekken en duwen, vrije sprongen en loopsprongen, hoog- en verspringen, werpen …

Voor iedere graad zijn er ook enkele activiteiten in de natuur. We willen je hiermee stimuleren om naar buiten te gaan en de natuur in te trekken. Onderzoek wijst uit dat de positieve effecten van bewegen versterkt worden als je in de natuur beweegt. En het zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D. 


 

balvaardigheden en sport

Balvaardigheden en sportspelen

In de eerste graad focussen we op balvaardigheden. In de tweede en derde graad komen ook balsporten en sportspelen aan de beurt: trefbalspelen, basket, floorbal, handbal, korfbal, netbal, ringstick, smashvolley, volleybal, mini-tennis, tafeltennis, voetbal …


 

creatief bewegen

Creatief bewegen

Expressief bewegen, bewegingsexpressie en dansexpressie maken deel uit van het domein creatief bewegen.


 

lichamelijke oefeningen rusttussendoortje

Rust

Het rustpakket bundelt tussendoortjes of speelse oefeningen om kinderen met stress te leren omgaan en meer rust en stilte in hun leven te brengen. Ze leren tijd maken voor zichzelf en luisteren naar hun lichaam. De tussendoortjes gebruik je bijvoorbeeld om een actieve les op een rustige manier af te sluiten.

Ook klasleerkrachten kunnen de activiteiten tussen twee lessen door of op het einde van een drukke dag inzetten. De tussendoortjes duren 5 tot 25 minuten. 

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief