Uitgewerkte leerlijn
Kapitaal is in de eerste graad sterk gericht op BZL en projectwerk, in de tweede graad op de integratie van BZL via coöperatieve werkvormen en in de derde graad op zelfgestuurd leren (cursusconcept waarbij het zelfstandig plannen en verwerken van de leerstof getraind wordt).
Leerling centraal
Kapitaal kiest bewust voor zo veel mogelijk authentiek en actueel materiaal uit kranten, tijdschriften, romans, dichtbundels … dat aansluit bij de leefwereld van de leerlingen.
Activerende werkvormen
Naast het werken met studiewijzers, stappenplannen en strategieën, heeft Kapitaal ook aandacht voor activerende werkvormen zoals spelvormen, ICT-opdrachten en creatieve opdrachten. Ook de coöperatieve werkvormen komen uitvoerig aan bod, zoals opdrachten in duo’s of individueel, maar ook groepswerken. Daarnaast krijgen BZL-opdrachten en projecten de nodige aandacht.
De verschillende opdrachten zijn zo veel mogelijk opgebouwd volgens de OVUR-methode, waarbij steeds aandacht is voor een geïntegreerde aanpak van het taalsysteem.
Herhalingsthema's
Om de leerling degelijk voor te bereiden op de examens van december en juni, voorziet Kapitaal telkens twee herhalingsthema’s.