Tekst centraal
Verrekijker plaatst de tekst centraal en zoomt vanuit die tekst in op vier vaardigheden: luisteren, spreken, lezen en schrijven. Vanuit één tekstsoort werk je aan alle taaldomeinen. De leerlingen werken elke maand naar een concreet trotsproduct toe, zo sluit de taalmethode perfect aan bij taalvaardigheidsonderwijs. Taalbeschouwing komt zowel cursorisch als geïntegreerd aan bod.
Verrekijker heeft grote aandacht voor doelenduidelijkheid en legt een nauwkeurige focus op eindtermen, totaalvaardigheden (OVSG) en hoofddoelen (VVKBaO en GO!).
Verrekijker zet sterk in op begrijpend lezen
Een onderzoek van de Vlaamse Onderwijsraad plaatst vijf didactische sleutels voorop die het begrijpend-leesproces stimuleren:
- functionaliteit
- interactie
- strategie-instructie
- leesmotivatie
- transfer
Verrekijker zet sterk in op die vijf sleutels en brengt ze geïntegreerd aan.
Meer info over de didactische sleutels voor begrijpend lezen?
Surf naar www.samenvoorlezen.be.