Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Internationale Dag van het Kinderboek

Kinderboeken. Ze komen op verschillende momenten in je leven voorbij: als je zelf nog klein bent, als je voorleest aan je eigen kinderen en als je ook de kinderen van jouw kinderen met verhalen entertaint. Verbeelding, verwondering, nostalgie…

Iedereen heeft wel een kinderboek waar hij of zij ooit van gehouden heeft. Maar waarom? Is het verhaal dan zo innemend en bijzonder? Misschien wel, maar het eerste waaraan je denkt bij de titel van het boek is waarschijnlijk wel een tekening. Je ziet de cover voor je, een bepaalde illustratie die je is bijgebleven, de voorstelling van het hoofdpersonage. Denk maar aan het iconische Pluk van de Petteflet: herinner jij nog al zijn avonturen? Of vooral het schattige roodharige jongetje op zijn rode auto?  💭

kinderboeklezen

kinderboekillustratie

En laat dat net het mooie zijn aan kinderboeken: het zijn boeken die jou ook zonder het lezen van de tekst kunnen raken én ze blijven dat ook doorheen de jaren doen.

Sinds 1967 staan we op 2 april zelfs speciaal stil bij dit unieke genre op de Internationale Dag van het Kinderboek. Boekenwinkels en uitgeverijen willen op deze dag de liefde voor het lezen aanwakkeren en daarbij vooral kinderboeken in de kijker zetten. Dit jaar vieren we deze dag dan wel van thuis uit, maar stiekem is dat ook weer niet zo erg: thuis is namelijk de ideale plek om van je mooiste oude en nieuwe kinderboeken te genieten!

Geniet mee met je kind...

Naast lezen kan je ook nog heel wat andere dingen met het lievelingsboek van je kinderen doen: laat ze een eigen verhaaltje met het personage verzinnen, een illustratie uit het boek natekenen, een eigen scène knutselen uit het verhaal met karton, papier, stiften, verf… Tijd genoeg om samen te knutselen.

kinderboekvoorlezen

en met je leerlingen van de 1e graad! 

Maar ook voor je leerlingen uit de eerste graad kan deze dag een leuk uitgangspunt zijn voor een opdracht die ze gewoon thuis kunnen maken. Laat hen bijvoorbeeld nadenken over hun favoriete kinderboek van vroeger en welke rol de illustraties in het boek speelden. In het kader van je les Beeld kan dit een nostalgische manier zijn voor je klas om in te zien hoe beelden niet alleen kunst, maar ook al snel ons dagelijkse leven een mooie betekenis geven. Je kunt de opdracht ook nog creatiever maken en hen een illustratie laten natekenen of schilderen, of zelf laten creëren met online tools als fotobewerkingprogramma’s en tekenprogramma’s. Misschien ontdek je talenten van je leerlingen die je nog niet kende 🎨 💻

Slaan persoonlijke creatieve opdrachten als deze aan bij je leerlingen? Doe dan nog meer inspiratie op met Zap, onze methode beeld voor de 1e graad. Zap bestaat uit magazines die activiteiten aanbieden over expressie en creatieve, persoonlijke beeldverwerkingen of interpretaties rond een aantal thema’s. Op die manier steken je leerlingen authenticiteit in hun werken waarop ze trots zijn.

zap_magazineidentiteit_cover

 

 

 

 

MEER OVER ZAP »



Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief