Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Didactiek

De taal van beelden

Al van kindsbeen af uiten we onszelf via beelden. We trekken lijnen. Hard, zacht, dik, dun vol, onderbroken … Tekeningen geven gestalte aan wat in ons leeft en wat we rondom ons ervaren.

Vaak worden onze beeldcreaties beoordeeld door mensen in onze omgeving. Zodra we daar bewust van worden, hebben we de neiging te denken dat we het niet goed kunnen. We staan dan erg kritisch tegenover onze eigen beeldtaal en besluiten ermee te stoppen. Dat is jammer. Met Zap, onze nieuwe methode beeld, roepen we dat een halt toe.

Talent is absoluut geen vereiste om je te uiten via beelden, het gaat om motivatie. Omdat je er veel mee kunt bereiken, is het een boeiende taal. Want beelden zeggen vaak veel meer dan woorden. Ze zijn een communicatiemiddel: je kunt ermee ontroeren, aanspreken, afstoten, verduidelijken en zoveel meer. Vanuit de maatschappelijke en culturele omgeving gaan leerlingen in dialoog met zichzelf, de anderen en de wereld.

Op verkenning

Zap wil jongeren oog geven voor de kunstzinnige en culturele diversiteit en hen hun eigen mogelijkheden laten verkennen.

De methode is samengesteld uit drie thematische magazines die telkens naar een drietal opdrachten of artworks toewerken. De opdrachten steunen op drie pijlers: beschouwen, creëren en evalueren.

Beschouwen

Het beschouwen maakt een aanzienlijk deel uit van elk magazine. Zap prikkelt de leerlingen om op ontdekkingstocht te gaan in de wereld van de kunst. In ieder magazine zoomen we in op enkele kunstenaars en kunstwerken. Op het einde van ieder hoofdstuk vind je een QR-code. Door deze code te scannen, krijgen de leerlingen toegang tot heel wat extra materiaal om meer te weten te komen over de kunstenaars en werken.

Creëren

Nadat ze zich hebben laten inspireren tijdens het beschouwen, werken de leerlingen een drietal kunstwerken of artworks uit. Indien relevant laten we de leerlingen tijdens het creatieproces kennismaken met een aantal bouwstenen en technieken die ze kunnen gebruiken bij het uitwerken van de opdracht.

Evalueren

Op het eind van elk artworkproces krijgen de leerlingen de gelegenheid om te reflecteren over het verloop ervan. Voor de leerkracht voorzien we een observatielijst op basis van de eindtermen en leerplandoelen.

Zap - voorbeeldpagina

identiteit magazine

Diabolo

De drie pijlers beschouwen, creëren en evalueren werden uitgewerkt volgens het Diabolo-principe, het nieuwe didactische model van die Keure. Elke magazine start met een intro: een korte activiteit die de interesse wekt, motiveert en verbindt met de wereld. Daarna volgt het midden: een reeks lesactiviteiten waarmee je instructie geeft, oefent en differentieert naar tempo en niveau. Tot slot is er de outro: een activiteit die de transfer maakt en de leerlingen dat wat ze geleerd hebben laat toepassen in een nieuwe context.

ONTDEK EEN CONRETE UITWERKING VAN DIABOLO »

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief