Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Structuur / opbouw

Modules

De leerstof is opgebouwd uit modules. Elke module komt overeen met ongeveer één lesweek en bestaat gemiddeld uit 16 pagina’s. Als leraar kun je indien gewenst de volgorde van de modules wijzigen, rekening houdend met de leerlijnen.

Het modulair systeem met korte gehelen staat toe om vlugger te evalueren en te differentiëren. Er is ook meer afwisseling en werkt dus motiverend.

Drie lagen

Om houvast aan de leerlingen en leerkrachten te geven, wordt een leerstofonderdeel aangeboden in drie lagen.

Laag A

De leerstof die minimaal aan bod moet komen. 

  • Beginsituatie: de aan te leren doelen
  • Oriëntering (diagnostische test, probleemstelling, onderzoeksopdracht …)
  • Leerstof wiskundig vastzetten: uitleg, opbouw verantwoording, redenering, definitie, eigenschap
  • Verwerkingsopdrachten
  • Signaaloefeningen om te testen

Laag B

Een aanbod voor differentiatie om in te zetten op remediëring en extra verwerking van de basisleerstof enerzijds en verbreding, uitdieping of verrijking anderzijds. 

  • Differentiatiekader met opdrachten opgesplitst per doel of beheersingsniveau
  • Individuele leertrajecten (vb. verzamel 25 sterren)
  • Reflectiepagina + te onthouden pagina

Laag C

Als aanvulling bij laag A en B:

  • Uitbreiding
  • Extra oefeningen
  • Differentiatie

Spiraalaanpak

We werken met kortere hoofdstukken waar we regelmatig op terugkomen en op verder bouwen. Dit in tegenstelling tot andere methodes die een hoofdstuk lang over één onderwerp praten, en er dan de rest van het schooljaar over zwijgen.

Dankzij de spiraalaanpak komen dezelfde onderwerpen verschillende keren aan bod. De leerling wordt verplicht om telkens te herhalen. De kortere gehelen laten ook toe om vlugger te evalueren en remediëren en zorgen voor afwisseling, wat de motivatie ten goede komt.

NEEM EEN EEN KIJKJE IN NANDO »

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief