Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Ook leken zien schoonheid in wiskunde

Kunnen leken wiskundige bewijzen beoordelen op schoonheid? En zijn ze het met elkaar eens welke daarvan de mooiste zijn? Twee hoogleraren besloten er een onderzoek naar uit te voeren.

Er is al langer een verband bekend tussen wiskunde en muziek. Stefan Steinerberger, hoogleraar wiskunde aan de Yale University, en Samuel G.B. Johnson, psycholoog en hoogleraar marketing aan de University of Bath, wilden nagaan of dat met kunst ook het geval is. Daarnaast onderzochten ze of de proefpersonen esthetiek universeel beoordeelden. Ze gebruikten daarvoor vier wiskundige bewijzen, vier pianostukken en vier kunstwerken.

Er namen 300 proefpersonen deel aan het experiment. De deelnemers werden verdeeld in 3 groepen. De eerste groep moest de vier wiskundige bewijzen koppelen aan de vier schilderijen die er volgens hen esthetisch het best bij pasten. De tweede groep deed hetzelfde, maar met muziekstukken in plaats van schilderijen.

De derde groep moest de bewijzen en de schilderijen los van elkaar punten geven volgens negen criteria: ernst, universaliteit, diepgang, originaliteit, duidelijkheid, eenvoud, elegantie, ingewikkeldheid en geraffineerdheid*. Ze werden ook gevraagd de vier bewijzen en kunstwerken een algemene score te geven voor schoonheid

Uit de resultaten van die derde groep bleek dat een goede score voor het criterium ‘elegantie’ het vaakst leidde tot een hoge quotering voor schoonheid in het algemeen. En dat zowel voor de kunstwerken als voor de bewijzen.

Ten slotte onderzochten Steinerberger en Johnson de zogenaamde gelijkheidsscore. Daarmee gingen ze na hoe gelijkaardig de deelnemers van de derde groep elk bewijs en elk schilderij vonden op esthetisch vlak, opnieuw volgens de negen bovengenoemde criteria. Die scores vergeleken ze vervolgens met de resultaten van de eerste groep. Wat bleek? Groep 3 was het eens over welke bewijzen en kunstwerken elegant waren, en groep 1 had de neiging om het bewijs dat de derde groep het elegantst vond, te matchen met het schilderij dat diezelfde groep het elegantst vond. 

Conclusie: de deelnemers beoordeelden de schoonheid van wiskunde en de schoonheid van kunst op gelijkaardige wijze. Maar wat ook opviel, was dat hun intuïties overeenkwamen met die van de andere proefpersonen. Ze waren het dus eens over wat iets mooi maakt, of het nu muziek, kunst of wiskunde is.

Meer weten over dit onderzoek? Klik hier voor het volledige artikel. 

*Uit A Mathematician's Apology, G.H. Hardy, 1940. Hardy gebruikte zes criteria, de onderzoekers breidden die uit tot negen.

Ontdek meer leuke thema's en lesideeën voor de les wiskunde met VBTL & Nando

VBTL | Wiskunde | die Keure


Van Basis tot Limiet (VBTL) is een totaalmethode wiskunde voor de 1e graad A-stroom en 2e en 3e graad ASO, TSO en KSO. VBTL laat verschillende onderwijsstijlen en didactische aanpakken toe en stelt de expertise van de leerkracht centraal.

ONTDEK VBTL »



Nando is onze nieuwe wiskundemethode met pit. De methode is geschikt voor de 1e graad A-stroom en voor de 2e en 3e graad ASO, TSO en KSO. Nando biedt vernieuwend en motiverend wiskundeonderwijs aan met een sterke focus op differentiatie

ONTDEK NANDO »


Bron: VRT NWS https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/10/mensen-houden-niet-alleen-van-mooie-kunst-maar-ook-van-mooie-wis/

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief