Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

De wiskunde achter de verspreiding van het coronavirus

Het coronavirus verspreidt zich razendsnel. Intussen zijn er wereldwijd al meer dan 200.000 mensen besmet. Maar hoe komt het precies dat het virus zich aan zo’n sneltempo vermenigvuldigt? Volgens expert informatietechnologie Luc Martens (UGent) kan dat met simpele wiskunde uitgelegd worden.  

Een besmet persoon besmet gemiddeld twee à drie andere personen. Twee besmette patiënten zullen vier anderen infecteren, en die vier op hun beurt nog eens acht. Zo gaat het telkens verder, volgens de wiskundige reeks 1+2+4+8+16+32+ … Het totaal van de som kan je eenvoudig met de rekenmachine berekenen. Je neemt:

2(aantal getallen in de reeks) -1 of 2 tot de macht (aantal getallen in de reeks) - 1

In het voorbeeld van hierboven is dat 26-1= 63. Als de besmetting dertien stappen (veertien termen in de reeks) verder is, dan komen we in het totaal aan 214—1 of 16.383 besmette personen.

Stel: twintig personen komen na hun vakantie terug in België. Ze zijn allemaal besmet en ieder van hen lokt de dertien stappen uit. Dan komen we maar liefst aan 327.660 besmette personen. Als iedere besmette persoon drie anderen besmet, zullen al door één persoon die de dertien stappen veroorzaakt (314-1)/2 of 2.391.484 personen besmet worden, een duizelingwekkend hoog getal.

Genoeg bewijs dat drastische maatregelingen om de verspreiding te beperken letterlijk van levensbelang zijn. 

Bron: https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid/de-wiskunde-achter-de-coronapandemie

Benieuwd naar onze methodes wiskunde voor het secundair onderwijs? 

Nando biedt vernieuwend en motiverend wiskundeonderwijs aan met een sterke focus op differentiatie. Nando is een wiskundemethode met pit.

Van Basis tot Limiet (VBTL) is een totaalmethode wiskunde voor het secundair onderwijs. VBTL is er voor de 1e graad A-stroom en 2e en 3e graad ASO, TSO en KSO. VBTL is al jaar en dag dé referentie in wiskundeonderwijs in Vlaanderen. Het is een kwaliteitsvolle methode met sterke handboeken en een ruim aanbod aan randproducten. VBTL laat verschillende onderwijsstijlen en didactische aanpakken toe en stelt de expertise van de leerkracht centraal.

Max is een nieuwe methode wiskunde voor de B-stroom en is de opvolger van Op Mij Kun Je Rekenen. Max brengt begrippen, concepten, eigenschappen en methodes aan in betekenisvolle contexten. Zo ontdekken de leerlingen de samenhang en wisselwerking tussen wiskunde en de maatschappij waarin ze leven. Daarnaast schenken we consequent aandacht aan probleemoplossend denken.


Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief