Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Structuur / opbouw

Kapitaal werkt met een inductieve opbouw van de leerstof. Vanuit de eigen leefwereld en voorkennis verkent de leerling nieuwe leerstof onder begeleiding van de leerkracht.

In de eerste en tweede graad is de methode heel sterk gericht op BZL en coöperatieve werkvormen. In de derde graad evolueert het leerwerkboek naar een cursus waarin de leerling zelfstandig leert noteren.

Woordenschat 

Eerste graad

In het eerste trimester van het eerste jaar besteden we uitgebreid aandacht aan instructietaal, vanaf thema 5 van dat jaar verschuift de aandacht naar schooltaalwoorden.

In het tweede jaar gaan we verder met de schooltaalwoorden en komt in elk thema een rubriek ‘Schooltaal is (nog) steeds Chinees’.

Tweede graad

Ook hier ligt de focus op het verwerven van instructietaal, schooltaalwoorden en woordenschatverrijking. Kapitaal 3 voorziet een project rond het uitwerken van een school(vak)woordenboek op maat van de leerling. Dit naslagwerk wordt aangevuld in het tweede jaar van de tweede graad.

Derde graad

In de rubriek Wegwijs in Taal focust Kapitaal op moeilijke woorden, schooltaalwoorden / academische woorden, vreemde woorden, tussentaal en jongerentaal.

Grammatica

Kapitaal pakt dit onderdeel aan vanuit interessante tekstfragmenten, die allemaal in het teken staan van het onderwerp van het thema.

De uitwerking gebeurt op een begeleid zelfstandige manier. Om deze werkwijze te ondersteunen, hebben we een T-kaart (taalsysteemkaart) ontwikkeld voor de eerste graad, een T-map voor de tweede graad en een TaalKlapper voor de derde graad.

Vaste rubrieken per hoofdstuk

Eerste en tweede graad

Elk thema start met een opsomming van de te behalen doelstellingen. Daarna verwerven de leerlingen de leerstofinhouden via gedifferentieerde en geïntegreerde opdrachten, om af te sluiten met een zelfevaluatie en/of peerevaluatie.

Derde graad

Instap

Een ludieke strip kondigt het onderwerp van de module aan.

Overzicht doelen

Elk thema start met een overzicht van de doelen. De nadruk ligt op taalvaardigheid. Er komen zo veel mogelijk relevante luister-, spreek- en schrijfopdrachten aan bod.

Wegwijs in taal

De leerlingen oefenen de vaardigheden, geïntegreerd met elementen van het taalsysteem.

Wegwijs in de wereld

Deze inleidende les maakt de leerlingen warm voor de leerstof en duidt de maatschappelijke relevantie van het Nederlands.

Wegwijs in verhalen

In wegwijs in verhalen komen literaire teksten uit het heden en het verleden aan bod. Om het overzicht te bewaren, duiden de leerlingen de teksten aan op een tijdsband. In de subrubriek snoepfragmenten krijgen de leerlingen een korte opdracht bij een boek, toneelstuk, gedicht … De bedoeling is om de leerling nieuwe lectuur te laten ontdekken.

In de literatuurportfolio krijgen de leerlingen gevarieerde huislectuuropdrachten.

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief