Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Structuur / opbouw

Janus volgt een strakke structuur en heeft enkele vaste rubrieken. Tegelijk biedt de methode veel didactische vrijheid.

Strip / liber facierum / Ooggetuige

In de eerste graad en de tweede graad TSO/KSO start elk hoofdstuk met een strip. Deze strip moedigt de leerlingen aan om verder te exploreren en schetst een goed historisch beeld van het hoofdstuk. In de tweede graad ASO gebruiken we hiervoor een Facebookpagina. Die pagina is een krachtig leerinstrument om geschiedenis levendig te maken en historische figuren in hun context te plaatsen. De derde graad start telkens met een dagboekfragment van een figuur uit die periode (Ooggetuige).

Gestrip / fenestra

Deze rubriek zet leerlingen aan om bepaalde details van naderbij te bekijken. Alles wordt in een historisch referentiekader geplaatst.

Ontrafeld

De actieve doe- en denkopdrachten in deze rubriek moedigen leerlingen aan om na te denken en te reflecteren. Om zelfstandig of klassikaal op te lossen.

Kern

De leertekst vat het hoofdstuk samen en biedt de leerlingen een duidelijke houvast. We voorzien ruimte om te markeren en te noteren, een belangrijke stap bij het leren leren.

Historisch speur- en denkwerk

Deze rubriek maakt leerlingen duidelijk dat ze met historisch speur- en denkwerk bezig zijn. Aan de hand van een stappenplan analyseren ze een bron. Doorheen Janus komen er zoveel mogelijk verschillende bronnen aan bod. De leerlingen voeren het onderzoek steeds zelfstandiger met behulp van een bijgeleverde steekaart, het Janusje-van-alles.

Uitdieping

We lichten bepaalde aspecten uit. Deze rubriek biedt de mogelijkheid om te differentiëren, accenten te leggen en dieper te graven.

Overzicht

In de eerste graad moedigen we leerlingen aan om een eigen studiemethode te ontwikkelen. Ze leren een mindmap maken. In het begin geven we hiervoor een aanzet, daarna moeten ze steeds meer zelf doen: een duidelijke leerlijn wat leren leren betreft. Verder vind je in deze rubriek een tijdlijn en een overzicht van wat de leerlingen moeten kennen en kunnen. 

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief