Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Structuur / opbouw

Diabolo

De vernieuwde Janus is opgebouwd volgens het Diabolo-concept, het nieuwe didactische model van die Keure. Elke module start met een intro: een korte activiteit die de interesse wekt, motiveert en verbindt met de wereld. Daarna volgt het midden: een reeks lesactiviteiten waarmee je instructie geeft, oefent en differentieert naar tempo en niveau. Tot slot is er de outro: een activiteit die de transfer maakt en de leerlingen dat wat ze geleerd hebben laat toepassen in een nieuwe context.

Intro

De leerlingen situeren een vraagstelling in het historisch referentiekader en leggen de relatie tussen verleden, heden en toekomst. Janus biedt de leerkracht telkens meerdere opties om aan de hand van de intro de interesse en verwondering te wekken van de leerlingen: een stripverhaal met anachronismen, een videofragment, een stelling ...

Midden

Bronnenonderzoek

Janus leert leerlingen kritisch nadenken over bronnen en maakt hen attent op het onderscheid tussen een bron en een werk, primaire en secundaire bronnen, geschreven en ongeschreven bronnen … In het Janusje-van-Alles vinden de leerlingen een uitgebreid stappenplan om  aan de hand van een aantal kritische vragen bronnen te onderzoeken. Doorheen het leerwerkboek krijgen de leerlingen hier oefeningen op, zodat ze zich het bronnenonderzoek eigen maken.

Historische redenering

In Janus leren we de leerlingen heel expliciet historisch redeneren. We leggen de nadruk op het benoemen van oorzaak, gevolg en verband en laten hen nadenken over de continuïteit, verandering en gelijktijdigheid.

Kern

Deze leertekst vat de feitenkennis van het hoofdstuk samen: de te kennen leerstof. De kern biedt de leerlingen een duidelijke houvast. In de tekst kunnen ze makkelijk markeren en noteren, een belangrijke stap bij het leren leren.

Historisch speur- en denkwerk

De conceptuele en procedurele kennis wordt ingeoefend dankzij het historisch speur- en denkwerk. Deze opdrachten geven leerlingen de kans om de historische (feiten)kennis en historische vaardigheden te bundelen in een opdracht.

Transfer

Per deel voorziet Janus een uitdagende transferopdracht waarin de leerlingen hun innovatiedenken, communicatievaardigheden en creativiteit oefenen en combineren met het historisch inzicht dat ze in dat hoofdstuk verworven hebben. 

Op POLPO bieden we telkens verschillende opties aan voor een transferopdracht.  

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief