Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Ken jij de oorsprong van sushi?

Voeding en eetgewoonten zijn onderwerpen die je in de les geschiedenis behandelt, want het maakt een belangrijk deel uit van ons leven, vroeger en nu. Bij de vraag naar hun lievelingseten antwoorden leerlingen vandaag niet enkel meer traditioneel met frietjes of spaghetti, maar ook sushi wint aan populariteit. Het zal hen verbazen dat ze deze recente, hippe foodtrend kunnen linken met een boeiend verleden. 🍣

Het ontstaan van sushi

Sushi is een Japans gerecht en bestaat altijd uit gekookte rijst die met rijstazijn gezuurd is en een doorsnede heeft van slechts enkele centimeters. Vaak wordt de rijst gecombineerd met zeewier en vis of zeevruchten, maar ook met ei, groenten en soms tropische vruchten. De oorspronkelijke vorm van sushi dateert al van het begin van onze jaartelling. In Zuidoost-Azië was het toen namelijk een traditie om vis te bewaren of conserveren door hem te fermenteren met gekookte rijst. Deze conserveertechniek verspreidde zich naar Japan, waar de rijst ook gegeten werd wanneer de vis nog niet volledig gefermenteerd was. Toen meer en meer Japanners zich verse vis konden veroorloven, voegden ze rijstazijn toe aan de rijst zodat het de zure smaak kreeg van gedeeltelijk gefermenteerde rijst. 

sushi

Sushi begon als street food, maar groeide uit tot een delicatesse. Begin 19e eeuw nam de sushi zijn hedendaagse vorm aan in Tokio en begin 20e eeuw verspreidde deze sushi zich over de rest van Japan en later over de rest van de wereld.

Lekker eten? Goed bewaren!

De eerste mensen waren jagers, maar geleidelijk aan ging de mens sedentair leven en aan landbouw doen. Manieren vinden om voedsel langer te kunnen bewaren, was daarbij cruciaal. Zo ontstonden enkele conserveertechnieken die voor de verdere geschiedenis en vandaag heel bepalend zijn geweest. De geschiedenis van ons voedsel heeft een belangrijke band met de kook- en bewaartechnieken van vandaag, een actuele link waar onze methode geschiedenis Janus veel waarde aan hecht. In Janus 2 komt conserveren voor in hoofdstuk 2 over het leven bij de Kelten. Hieronder blader je door dit hoofdstuk en ontdek je hoe de Kelten leefden en met welke technieken ze erin slaagden hun voedsel lang te bewaren. 

De geschiedenismethode Janus werd vernieuwd en sluit ondertussen volledig aan op de nieuwe eindtermen van de 1e graad (A-stroom) en het 3e jaar (D- en D&A-finaliteit).

MEER OVER JANUS »

MEER MATERIAAL VAN JANUS »

logo janus nieuw

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief