Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Structuur en opbouw

Modules of leerboek

De uitgaves van de methode Isaac-fysica zijn zowel beschikbaar in een modulair pakket als in een leerboek.De doorlooptijd van een module of hoofdstuk is afhankelijk van het thema en is opgenomen in een jaarplan.

Isaac-fysica voor de studierichtingen in de 2e graad uit de D-finaliteit zijn er drie versies

  • voor 1 uur fysica
  • voor 2 uur fysica
  • voor 3 uur fysica 

BEKIJK DE THEMA'S PER MODULE »

Diabolo

De modules zijn opgebouwd volgens het Diabolo-principe. De methode vertrekt vanuit een vraag en werkt toe naar een transferopdracht. De voorbereiding op deze opdracht gebeurt tijdens de instructieweken, waarin de leerlingen de leerstof verwerven en verwerken via impressie en inoefening. De transferopdracht vormt de synthese van de te bereiken doelen van de methode.

diabolo logo

1) Isaac-moment

Elke module start vanuit de verwondering, vanuit een trigger die het thema inleidt en die de voorkennis van de leerling activeert. Die intro noemen we het Isaac-moment.

Het basismateriaal (geprinte module) bevat één variant van een Isaac-moment. Op POLPO staan dan telkens nog andere varianten die de leerkracht naar believen kan aanbieden aan de leerlingen.

2) Instructieweken

Tijdens de instructieweken verwerven de leerlingen kennis en inzichten over de inhouden die voorgeschreven zijn vanuit de eindtermen en de leerplannen en die gegroepeerd zijn binnen het gegeven thema.

  • Verband tussen grootheden en dichtheid
  • Kracht en verandering van beweging
  • Eenparig rechtlijnige bewegingen
  • Kracht en veld
  • Druk

Extra onderwerpen in 2 uur:

  • Licht en straling
  • Archimedeskracht (komt aan bod in de uitgave voor 1 uur maar ter verdieping)

3) Isaac-actie

De Isaac-actie sluit de doorlooptijd van een module af. Het is een concrete en functionele opdracht waarin de leerlingen de kans krijgen om wat ze aan kennis en inzichten hebben verworven toe te passen in een andere context; een transferopdracht dus.

We beschouwen de Isaac-actie als een essentieel onderdeel van een Isaac-module, omdat we zo een aantal heel belangrijke doelen bereiken. De opdracht is namelijk de synthese en transfer van alles wat in de module is geleerd en geoefend, waarbij de leerlingen de aangeleerde en behandelde fysische  werkelijkheid in de praktijk uitproberen en toepassen.

Herhaling  

De leerstof wordt doorheen het jaar herhaald door de spiraalaanpak. We voorzien dus geen expliciete herhalingsopdrachten in de geprinte modules of naast het leerboek 

Differentiatie

Differentiatie gebeurt zowel op niveau als op interesse. Het differentiatieaanbod wordt verdeeld over print (module) en digitaal (POLPO) en zowel op groeps- als op individueel niveau. Het aanbod voor individuele ondersteuning is digitaal en staat integraal op POLPO. Bij dit individuele aanbod differentiëren we zowel op niveau als op interesse. Dat vertaalt zich voornamelijk in varianten van de Isaac-actie. 

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief