Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Hoe sluit je dit unieke schooljaar positief af?

Het voorbije tweede en derde trimester zijn de meest uitzonderlijke sinds jaren. Nooit eerder brachten leerlingen zo’n groot deel van hun schooljaar niet op school door, maar thuis. In isolatie, zonder klasgenoten of leraar. Voor sommigen van hen kwam daar sinds eind mei of pas in juni wel een einde aan, maar voor veel leerlingen bleef thuisblijven de regel. Hoe ga je daar als tiener mee om? En hoe sluit je het schooljaar af zonder school of klasgenoten? We staan even stil bij hun ervaringen en geven inspiratie om voor het schooljaar 2019-2020 toch nog een positieve closure te vinden.

Tieners staan niet elke dag te springen om naar school te gaan. Toch is het essentieel voor hun ontwikkeling om les te volgen, structuur te hebben en vooral hun klasgenoten te kunnen zien. De voorbije lockdown is dat ook voor henzelf heel duidelijk geworden. Terwijl ze normaal misschien niet altijd evenveel zin hadden om de les te volgen, misten ze school toch enorm. Natuurlijk is de leerstof en kennisoverdracht op school heel belangrijk voor de mentale ontwikkeling van tieners, maar ook de sociale en fysieke interactie met leeftijdsgenoten is voor hen cruciaal om hun identiteit te ontwikkelen. Het is namelijk die identiteit waar hun tienerbrein voortdurend naar op zoek gaat.

Sociale contacten leggen, uitvinden hoe sociale hiërarchie in elkaar zit, ontdekken waarom iemand zich zo gedraagt op het ene moment en anders in andere situaties, leren plaatsen waarom je bepaalde emoties voelt door wat anderen zeggen of doen, en bepalen wie je wil zijn. Deze nieuwe ervaringen en sociale inzichten doen tieners op door zo veel en zo gevarieerd mogelijk momenten samen te beleven. Ze oefenen, maken fouten en leren er ook uit. Ze leren omgaan met ruzies, verliefdheid, steun, humor, jaloezie, vriendschap… Tijdens hun groei naar adolescentie verzamelen ze voortdurend prikkels door sociale interactie en ontwikkelen ze hun identiteit. En net daarom viel hun leven extra hard stil toen ze plots in sociale isolatie of lockdown terechtkwamen.

Altijd thuis zitten, zelf hun dagindeling moeten maken en een structuur zoeken, leerstof opnemen via zelfstudie… Het sociale brein van een tiener is eigenlijk niet klaar om zulke situaties net zo flexibel en productief aan te pakken als een volwassene. Ze willen net naar buiten, nieuwe activiteiten doen en vooral veel met vrienden rondhangen. Bovendien hebben ze nood aan structuur en feedback van ouders en leerkrachten als motivatie en inspiratie. Het leven in lockdown zonder vrienden en zonder begeleiding van de leerkracht, gaf hen dan ook even een verloren gevoel. Geen enkel digitaal middel, zoals als Skype en WhatsApp – die essentieel waren voor tieners om elkaar te steunen in wat ze meemaakten – kon het fysieke sociale contact vervangen.

 

socialevaardighedentieners1

socialevaardighedentieners2

socialevaardighedentieners3


Ondertussen mag een deel van de leerlingen (deeltijds) terug naar school en zijn er ook heel wat maatregelen versoepeld. Hoog tijd voor tieners om het sociale gemis van de voorbije weken in te halen. Maar het schooljaar leuk afsluiten lijkt nog onmogelijk. Zelfs voor wie opnieuw naar school gaat, steken de maatregelen en gefaseerde lestijden opnieuw een stokje voor een echt gevoel van closure. En toch wil je ook dit uitzonderlijke schooljaar nog op een mooie manier afsluiten met je leerlingen. Wij dachten even na over hoe jullie een laatste leuke activiteit kunnen plannen als mooie én veilige afsluiter van een unieke periode 👇

 

Plan een klasreünie in de toekomst

Snel samenkomen met de hele klas zit er nog niet meteen in, maar samen met je leerlingen brainstormen over een gezellige, laatste klasactiviteit kan wel al. Maak een chatgroep aan en verzamel leuke ideeën voor activiteiten. Vooral buitenactiviteiten kunnen leuk zijn, omdat je die het snelste zal kunnen en/of mogen organiseren. Denk maar aan kajakken, boogschieten, geocaching, een mountainbiketocht… Laat jullie inspiratie de vrije loop en daarna plannen maar! Zo hebben jullie meteen iets om naar uit te kijken en ben je zo goed als zeker dat je het jaar nog leuk en vooral samen zal kunnen afsluiten.

 

Verzamel foto’s van het eerste semester en/of de voorbije jaren

Het tweede en derde trimester zijn misschien in lockdown voorbijgegaan, maar gelukkig heb je in het eerste trimester wel veel leuke momenten beleefd. Ongetwijfeld heb je foto’s van uitstappen of momenten met je klas. Bovendien staat er ook zeker fotomateriaal op de smartphones van je leerlingen. Vraag je leerlingen om input en verzamel alle foto’ en herinneringen – vergeet daarbij zeker de grappigste niet 😉. Geef je les in het 6e middelbaar? Duik dan even in het fotoarchief van de school of van je collega’s met beelden uit alle vorige jaren. Bundel alle foto’s samen in een powerpoint of slideshow met wat muziek en hou nog een laatste moment samen, op school of online. Zo herinner je hen ook aan de leuke en goede momenten van het afgelopen schooljaar of hun afgelopen middelbare schoolcarrière die misschien even vergeten raakten door de hele coronasituatie. Throwback time!

 

Schrijf een brief naar jezelf en elkaar over een jaar

Hoe lastig de voorbije weken ook geweest zijn, uiteindelijk blijft het gelukkig niet zo. Over een jaar zullen je leerlingen hopelijk met een opgelucht gevoel terugblikken naar nu: oef, daar zijn we toch samen doorgekomen. Tegen dan heeft je klas er al heel wat nieuwe ervaringen bij en staat elke leerling alweer een stukje verder in het leven. Zeker voor zesdejaars zal er tegen dan heel wat veranderd zijn. Het is dan ook leuk voor je leerlingen om nu een brief te schrijven naar zichzelf over een jaar: wat zouden ze zichzelf in de toekomst willen vragen? Hoe denken ze dat hun leven er over een jaar zal uitzien? Wat wensen ze zichzelf toe over een jaar? Daarnaast is het ook verrassend om te weten waar medeleerlingen elkaar zien staan over een jaar en wat ze elkaar graag toewensen. Laat je klas de brieven online schrijven of typen als ze nog niet naar school mogen en verzamel de teksten. Bezorg ze hen over een jaar dan per post: grappig en nostalgisch om van jezelf en je oud-klasgenoten een leuke brief te lezen. Tegen dan zijn ze misschien al vergeten dat ze die ooit geschreven hadden... Een originele brief met verrassingseffect dus!

 

Organiseer een online quiz met verwijzingen naar memorabele momenten in de klas

Iets wat altijd leuk is en makkelijk online kan, is een quiz. Stel bijvoorbeeld via Kahoot! of een powerpoint een leuke quiz samen met vragen over momenten van het voorbije eerste en tweede trimester in de klas, wie-is-het vragen die polsen naar de typische eigenschappen en hobby’s van elkaar, fotorondes en insiders van dit schooljaar. Zo haal je toch veel mooie herinneringen op van dit unieke schooljaar en kan je de periode op een positieve manier afsluiten.

 

Welke manier je met je klas ook kiest om het schooljaar af te sluiten, we hopen dat jullie het opnieuw samen kunnen doen!

Communicatie en samenwerking zijn zo essentieel voor leerlingen dat het eigenlijk in elk vakgebied en schoolaspect verweven moet zitten. Dat is ook deel van de visie achter het Diabolo-model, het nieuwe didactische concept van die Keure.

Diabolo voegt aan de kennis als traditionele focus nog drie andere dimensies toe: vaardigheden (zoals creativiteit en kritisch denken), karaktervorming (zoals nieuwsgierigheid en leiderschap) en metacognitie (het vermogen om na te denken over je denken). Elke Diabolo-methode begint met een intro, gaat verder met een midden en eindigt met een outro. De outro laat leerlingen bij voorkeur echt samenwerken en communiceren met een gemeenschappelijk doel. De methode Hub voor het vak mens en samenleving is daarnaast niet enkel een Diabolo-methode, maar brengt specifiek vaardigheden en kennis aan over communicatie, samenwerking en burgerschap. Met Hub en onze andere Diabolo-methodes geef je extra aandacht aan de sociale vaardigheden van jouw leerlingen die essentieel zijn voor hun sociale ontwikkeling en zelfontplooiing

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief