Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Goed gestart met vier nieuwe projecten

Het zijn drukke tijden voor uitgever Marie en haar team. In haar blog geeft ze je een blik achter de schermen van onze uitgeverij en geeft ze haar visie op de hervorming van het secundair onderwijs. In deze aflevering vertelt ze over de vier nieuwe projecten die op stapel staan.

1 september 2019. De datum waar we met zijn allen zo lang naar hebben uitgekeken, ligt ondertussen al even achter ons. Het startschot voor de nieuwe eindtermen is gegeven. Na maanden voorbereiden en informeren breekt een nieuwe periode aan waarin je als leerkracht nu effectief met de eindtermen aan de slag bent gegaan.

Als uitgeverij hebben we ondertussen de eerste horde genomen: het lesmateriaal voor het 1e jaar is vernieuwd, geconcordeerd en geüpdatet. Maar zoals het Engelse spreekwoord zegt: the proof of the pudding is in the eating. Pas nu leerkrachten en leerlingen met het nieuwe materiaal werken, wordt de impact van de nieuwe eindtermen duidelijk voor jou. Voor de ene leerkracht verandert er misschien weinig. Anderen gooien het radicaal over een andere boeg. Eén ding is zeker: het zijn boeiende tijden.

En de finish is nog lang niet in zicht. 1 jaar klaar, nog 5 te gaan. De nieuwe deadline, 1 september 2020, komt met rasse schreden dichterbij.  Voor ons belooft het opnieuw een uitdagend jaar te worden. We gaan verder met het herwerken van onze methodes Nando, VBTL, Janus en Shuffle. We werken verder aan onze nieuwe methodes Audace en BOON. En daarnaast zitten er ook vier nieuwe projecten in de pijplijn.

  • Max
    Een nieuwe methode wiskunde voor de 1e graad B-stroom, de opvolger van Op Mij Kun Je Rekenen. Max brengt begrippen, concepten, eigenschappen en methodes aan in betekenisvolle contexten en schenkt consequent aandacht aan probleemoplossend denken, zodat de leerlingen de samenhang en wisselwerking ontdekken tussen wiskunde en de maatschappij waarin ze leven.
  • Natuur, Ruimte en Techniek
    Een methode Natuur, Ruimte en Techniek voor de 1e graad A-stroom met graadsmodules voor scholen die de disciplines natuurwetenschappen, aardrijkskunde en techniek interdisciplinair organiseren. Ook scholen met een multidisciplinaire aanpak kunnen een of meerdere modules naar keuze inzetten in vakoverschrijdende projecten.
  • Zap
    Methode beeld voor de 1e graad A- en B-stroom. Drie thematische magazines die jongeren laten kennismaken met de kunstzinnige en culturele diversiteit en hen leren hun eigen mogelijkheden te verkennen.
  • Enter
    Een flexibel inzetbare methode ICT voor de eerste graad A-stroom. Enter bestaat uit 14 graadsmodules. De eerste vier modules bieden cursorische verwerking, de overige 10 kun je geïntegreerd inzetten in functie van het vakgebied. De methode is dus zowel bruikbaar voor scholen die ICT geïntegreerd als cursorisch aanbieden.

Benieuwd naar het resultaat van al deze projecten? Op deze website vind je geregeld updates en nieuw inkijkmateriaal. In het tweede trimester organiseren we opnieuw infosessies en webinars. Meer details hierover verschijnen binnenkort hier en in onze tweewekelijkse nieuwsbrieven. Nog niet geabonneerd? Schrijf je snel in via deze link.

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief