Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Didactiek

Visie 

Een vreemde taal leren is so crisp. Engels is niet weg te denken uit ons dagelijkse leven. Met Crisp daag je je leerlingen uit om hun tanden te zetten in Engels.

Tekstsoort centraal

In tegenstelling tot de meeste methodes vertrekt Crisp niet vanuit de vaardigheden, maar vanuit de tekstsoort. Dit doen we omdat het taalgedrag in de eerste plaats gestuurd wordt door de tekstsoort en het daaraan gekoppelde communicatiemodel, eerder dan door de vaardigheid die je hanteert.

De eindtermen vermelden voor moderne vreemde talen vier tekstsoorten in de eerste graad: informatief, opiniërend, prescriptief en narratief. Vanaf de tweede graad komen daar ook persuasieve en argumentatieve teksten bij. Vanuit de tekstsoort of het tekstdoel en de verschillende teksttypes die tot deze tekstsoort behoren, oefenen we dan de verschillende vaardigheden in: de receptieve, productieve en interactieve, zowel schriftelijk als mondeling.

Motiverend en doelgericht

Crisp biedt gevarieerde, actuele en uitnodigende werkvormen en taalmateriaal. De grote variatie aan werkvormen en lesmateriaal is motiverend. Bovendien kiezen we regelmatig voor minder voor de hand liggende en speelse opdrachten die de leerlingen uitdagen om hun Engels actief te gebruiken.

Tegelijkertijd zijn de doelen afgelijnd, duidelijk en dwingend. De leerling herkent zelf gemakkelijk de doelen, de leerkracht weet perfect in welke leerlijn of doelencluster hij aan het werk is en de evaluatie is transparant en efficiënt.

Vernieuwende lay-out

De lay-out van elke module is uniek omdat die volledig is afgestemd op de focustekstsoort. Die uitnodigende lay-out motiveert leerkracht en leerlingen om met de module aan de slag te gaan en tegelijk uit te kijken naar de volgende, net als bij je dagelijkse krant, je favoriete tijdschrift of je volgende boek.

Leerkracht en leerling afwisselend aan zet

Crisp richt zich op leerkrachten die doelbewust afwisselen tussen leerkracht- en leerlinggestuurd onderwijs. Het is de perfecte methode voor leerkrachten die belang hechten aan taakgerichtheid en communicatie, maar waar nodig ook onderwerpen structureren en cursorisch behandelen.

Materiaalkeuze

Crisp gaat voor het principe ‘less is more: geen lijvig ‘boek’ boordevol tekstmateriaal, maar losse modules met daarin het basismateriaal dat door elke leerling ook effectief en in de diepte wordt bewerkt en verwerkt. De modules worden aangevuld met online materiaal op het digitaal platform POLPO. Dit extra online materiaal faciliteert de leerkracht om de lessen te verrijken, te differentiëren naar interesse en niveau, en zijn aanbod te actualiseren. IT vormt zo een belangrijk en wezenlijk onderdeel van de methode. 

 

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief