Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Crisp

Crisp is een nieuwe methode Engels voor de D- en de D&A-finaliteit en is de opvolger van Shuffle en Shuffle This. Crisp daagt de leerlingen uit om volop te spreken, luisteren, schrijven en lezen in het Engels. Deze vernieuwende methode plaatst de tekstsoorten centraal en biedt gevarieerde, actuele en uitnodigende werkvormen en taalmateriaal.

Fond of English at first bite.

Crisp-logo

 

Visie 

Een vreemde taal leren is so crisp. Engels is niet weg te denken uit ons dagelijkse leven. Met Crisp daag je je leerlingen uit om hun tanden te zetten in Engels. In tegenstelling tot de meeste methodes vertrekt Crisp niet vanuit de vaardigheden, maar vanuit de tekstsoort. Dit doen we omdat het taalgedrag in de eerste plaats gestuurd wordt door de tekstsoort en het daaraan gekoppelde communicatiemodel, eerder dan door de vaardigheid die je hanteert.

Structuur en opbouw

Crisp is modulair opgebouwd. In de tweede graad focust Crisp in 5 modules per leerjaar telkens op een mengvorm van tekstsoorten. Het basispakket bevat de leerstof voor alle richtingen. In de D-finaliteit vullen de talige richtingen dit pakket aan met een pluspakket. De leerlingen uit talige richtingen in de D&A-finaliteit vinden daarentegen naast het basispakket een uitgebreid aanbod op POLPO, toegespitst op hun specifieke interessedomein.

Didactiek

De modules bouwen telkens verder op de eerder verworven kennis en vaardigheden. Dankzij deze spiraalaanpak herhalen de leerlingen automatisch de leerstof en kan de leerkracht ook vroeger evalueren, remediëren en differentiëren.

Diabolo

Crisp is opgebouwd volgens het Diabolo-concept. Elke module start met een intro: een korte activiteit die de interesse wekt en de voorkennis activeert. Daarna volgt het midden: een reeks lesactiviteiten waarmee je instructie geeft, oefent en differentieert naar tempo en niveau. De actieve woordenschat en de grammatica worden consequent aangebracht en ingeoefend. Op het einde volgt de klassieke toets. Tot slot is er de outro. Enerzijds is deze opdracht zowel de synthese als de transfer van wat in de module is geleerd en geoefend. Anderzijds maken de leerlingen een betekenisvolle taak met een doel en voor een ontvanger, waardoor ze nog eens bewust terugkoppelen naar het communicatiemodel. 

Planning

De methode sluit volledig aan bij de nieuwe eindtermen. Het 3e jaar verschijnt tegen de zomer van 2021, zowel voor D- als D&A-finaliteit.

 

Volg de digitale infosessie over Crisp 💻👇

Webinar - Engels  - Crisp - 24 maart om 17u

VOLG HET WEBINAR »

 

Wil je graag meer weten over Crisp?

CONTACTEER JE ADVISEUR »

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief