Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Naamvallen leren: ook zo moeilijk voor Duitse kinderen?

De naamvallen: de schrik van menig leerling. En eerlijk? Helemaal onterecht is dit niet. Herinner jij je nog hoeveel inspanningen je hebt moeten leveren om ze onder de knie te krijgen? Maar wat wij ons afvragen: hoe doen Duitse kinderen het? Hebben zij ook zoveel moeite om de naamvallen te leren? En kunnen wij iets leren van hun taalverwervingsproces?

In een artikel voor NRC Handelsblad onderzoekt journaliste Brigitte Osterath of het aanleren van de naamvallen even moeizaam gaat bij Duitse kinderen als bij Nederlandstalige leerlingen Duits. Voor wie Duits als moedertaal heeft, is de keuze tussen ‘Der Mann’, ‘den Mann’ of ‘dem Mann’ vanzelfsprekend. Net zoals wij eigenlijk niet meer nadenken of het nu ‘de’ of ‘het huis’ is.  Maar ook Duitse kinderen hebben toch ooit de naamvallen moeten leren? Gaat dat dan wel vanzelf?

Kinderen verwerven dit deel van de grammatica erg vroeg, al voor ze naar de basisschool gaan. Het aanleren van de naamvallen gebeurt in fasen. Eerst leren ze de Nominativ. Dan de Akkusativ. De Dativ komt als derde, en pas veel later de Genitiv.

Het duurt lang voor de kinderen de Dativ foutloos gebruiken. De Dativ komt dan ook veel minder vaak voor in het Duits, en hoe minder een constructie in een taal gebruikt wordt, hoe minder kinderen hem horen en hoe langer het duurt voor ze die onder de knie hebben. De meest zeldzame naamval, de Genitiv, duurt bijgevolg het langst: meestal beheersen ze deze pas op de basisschool.

Wees gerust: ook Duitse kinderen beheersen de naamvallen dus niet in één twee drie, en ook zeker niet meteen foutloos. Kleine kinderen maken fouten, en dat is normaal. Ze nemen vaak hun toevlucht tot tussenoplossingen: ze gebruiken bijvoorbeeld de Akkusativ in plaats van de Dativ: „Das Kind gibt den Mann das Eis” in plaats van „Das Kind gibt dem Mann das Eis.”

Deze noodoplossingen en fouten verdwijnen zonder dat iemand hen uitlegt wat ze precies fout doen. Helemaal vanzelf gebeurt dit echter niet: eigenlijk gebeurt dit wanneer ze vaak genoeg de juiste naamvalsgebruik hebben gehoord. Kinderen hebben dus vooral veel taalinput nodig. En dat geldt uiteraard ook voor onze leerlingen in de lessen Duits.

Toch gaat het voor jonge kinderen veel gemakkelijker dan voor onze leerlingen. De hersenen van kinderen jonger dan zes zijn nog erg vormbaar. Dit laat hen toe om impliciet een taal te verwerven, zonder dat ze de taalregels kunnen uitleggen. 

Op latere leeftijd is er veel meer hersenactiviteit nodig om een taal te leren.  Met andere woorden: het vraagt meer inspanning. Dit bevestigt dus wat we als taalleerkracht al wisten. Er zijn geen tovermiddeltjes om de naamvallen onder de knie te krijgen. Er is enkel dit alternatief: zoveel mogelijk in contact komen met de Duitse taal. En oefenen, oefenen, oefenen.

Naamvallen oefenen met Alles im Griff

Wist je dat er op POLPO meer dan 70 digitale oefeningen staan om de naamvallen in te oefenen? 

oefening naamvallen polpo

Oefening naamvallen alles im griff

Ontdek hier alles over Alles im Griff en POLPO. 

 

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/20/hebben-ook-duitse-kinderen-problemen-met-de-naamval-a1600199

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief