Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Didactiek

Duidelijke structuur

Uit navraag blijkt dat de Alles im Griff-gebruikers de vaste rubrieken in de methode belangrijk zijn. Achterin elk hoofdstuk vinden de leerlingen bijvoorbeeld de geziene grammatica en woordenschat terug. Een duidelijke structuur biedt leerlingen houvast en helpt hen stap voor stap het concrete einddoel te bereiken.

Veel nieuw materiaal

Alles im Griff Upd@te biedt veel nieuw materiaal en besteedt daarbij extra aandacht aan activerende werkvormen. Verder bewaren we een gezond evenwicht tussen receptieve en productieve vaardigheden. De opdrachten zijn telkens gebaseerd op authentieke luister-, beeld- en tekstfragmenten. Dit alles combineren we met een mooi aanbod van grammatica, zodat de leerlingen die kennis meteen kunnen toepassen bij het oefenen van die vaardigheden. 

Lees- en luisterstrategieën

Leerlingen kennen en begrijpen al veel meer Duits dan ze denken. Aan de hand van lees- en luisterstrategieën maken we hen daarvan bewust. Hierdoor wordt Duits veel bereikbaarder en boeken de leerlingen sneller succes.

Interculturele competentie

Het tekstmateriaal in Alles im Griff Upd@te doet de jongeren over zichzelf en over de anderen nadenken. De teksten spelen zich af in een ‘natuurlijke’ Duitstalige omgeving en laten de jongeren kennismaken met de leef- en denkwereld van ‘de Duitser’. Bedoeling is om vooroordelen af te bouwen en leerlingen leren openstaan voor andere culturen.

Taaltaken 

Elk hoofdstuk bevat een taaltaak waar de leerlingen stapsgewijs naartoe werken. De taaltaken zelf zijn heel gevarieerd en zijn gebaseerd op het OVUR-principe. Op die manier oefenen de leerlingen strategieën die ze aangeleerd krijgen in andere taalvakken, maar waar in het taalvak Duits niet altijd voldoende tijd voor is.

Integratie van media

Omdat je 50% onthoudt van wat je hoort én ziet (tegenover 10% van wat je leest, 20% van wat je hoort en 30% van wat je alleen ziet), promoten we het gebruik van videomateriaal in de les Duits. In elk hoofdstuk integreren we minstens twee videofragmenten. Online bieden we extra video-opdrachten aan. Videofragmenten zetten we in op een functionele manier, en niet enkel als tussendoortje.

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief