Je gebruikt een verouwderde browser. Upgrade je browser voor een betere surfervaring op deze website.

Wouw

De nieuwe en vernieuwende methode wereldoriëntatie.

Wouw | ZILL

De wereld van vandaag is volatiel, onzeker, complex en ambigu. We moeten onze kinderen daarom voorbereiden op beroepen of taken waarvan we nu nog niet weten hoe die er precies zullen uitzien. Deze nieuwe wereld vraagt een ander wereldoriënterend onderwijs dan dat waarmee we tot op heden vertrouwd waren. Wouw onderwijst je leerlingen in klassieke én nieuwe kennisthema’s.

Wouw zorgt voor een aanbod wereldoriëntatie dat vlot af te stemmen is op je eigen situatie en op de actualiteit.

Elk thema bevat een aanbod aan opties om het thema in te leiden. Je kunt kiezen voor een talige activiteit, een spel, een doe-activiteit in de omgeving, een experiment, een lied beluisteren … Er is voldoende aanbod om een keuze te maken naargelang de achtergrond van je leerlingen, de actuele situatie, het aanbod beschikbare materialen in de school of in je omgeving.

Bij de start van thema 1 maakten we met de klas een verjaardagskalender. De kinderen vonden dit heel leuk. Doorheen het schooljaar wordt deze ook regelmatig gebruikt. Net omdat het inzetbaar is in de klas sprak dit Wouw-moment me enorm aan.  Bij de start van thema 2 luisterden we naar de herfst in muziek. Heel leuk om op deze manier het thema van WO vlot te koppelen aan muzische vorming.
Leerkracht 2e leerjaar

Ook op het einde van elk thema keren we terug naar de concrete werkelijkheid van de leerlingen. Ze hebben doorheen het thema kennis en vaardigheden opgedaan. We eindigen het thema door dit concreet te gaan toepassen in hun wereld. Ga je voor een sensibiliserende actie in de buurt, het ontwikkelen van een technische toepassing, een speelse quiz, een muzische verwerkingsactiviteit of een activiteit taalinitiatie … aan jou de keuze. Je maakt vanuit wereldoriëntatie linken naar andere leergebieden en draagt zo bij tot echt wereldoriënterend onderwijs.

Ik koos voor de wouw-actie ‘Een gezonde klas’ bij thema 2.  Dit zit duidelijk in de leefwereld van mijn klas. De kinderen zijn hier al bewust mee bezig.
Jaël Vermoesen, leerkracht 4e leerjaar SBS ’t Meivisje Herdersem

Bij thema 1 koos ik WOUW-actie 2: Welkom in mijn klas.  Kinderen laten kennismaken met de digitale mogelijkheden en ouders een inkijk geven in de klas, top!
Marijke Albrecht, leerkracht 1e leerjaar Kouterschool Malderen

Wouw zet in op actieve werkvormen zodat de brede persoonlijkheid van alle leerlingen aangesproken worden. Ze nemen waar en ontwikkelen hun zintuigen, ze leren omgaan met verschillen in meningen, vooroordelen en percepties, ze leren initiatief nemen en in groep samenwerken. Want ook dat is wereldoriëntatie: leren interageren met de ander in diverse contexten en situaties.

Wouw beschikt over een ruim aanbod digitale tools. Zo worden de digitale competenties ontwikkeld en benut om informatie te verzamelen en actief les te geven/volgen. Het biedt leerkrachten ook de mogelijkheid om om te gaan met de snel evoluerende wereld en ervoor te zorgen dat hun lessen wereldoriëntatie ook oriënteren op de actuele wereld.

Zeer toffe methode voor de derde graad! De leerlingen (en ikzelf) zijn razend enthousiast! De leergierigheid is zeer groot en ze kijken iedere keer uit naar de wouw-actie! Het is ook de eerste methode wereldoriëntatie die ik echt ZILL-ig vind!
Inge De Booser, leerkracht 6e leerjaar in Vrije Basisschool Zeveren

Benieuwd naar deze methode die volledig aansluit op ZILL?

ONTDEK WOUW » 

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief